Raport pokazuje, w jakim kierunku zmierzają polskie przedsiębiorstwa, prowadzące inwestycje zagraniczne oraz co motywuje je do szukania okazji biznesowych w naszym regionie. Chcemy, by doświadczenia firm już inwestujących stały się bazą wiedzy dla firm, które dopiero planują inwestycje. Dlatego w raporcie znajdują się nie tylko wnioski z dotychczasowych trendów, lecz również opinie liderów biznesu, którzy mają doświadczenie w inwestowaniu w regionie. Zdajemy sobie oczywiście sprawę, że niektóre założenia, którymi kieruje się biznes, muszą ulec rewizji w wyniku toczącej się wojny.
Ignacy Morawski
Ekonomista, dyrektor ośrodka analitycznego SpotData
Perspektywy – nawet po spowolnieniu w związku z konfliktem w Ukrainie – wydają się pozytywne na kolejne lata. Rodzimi przedsiębiorcy wciąż będą poszukiwać nowych rynków do rozwoju swojej działalności. A UNIQA w strategii na kolejne lata uwzględnia dalszy rozwój oferty dla ryzyk transgranicznych. A do tego ze wszystkich ubezpieczycieli o zagranicznych korzeniach, jesteśmy najmocniej obecni w regionie CEE.
Adam Łoziak
Członek zarządu ds. klienta korporacyjnego i mieszkalnictwa UNIQA w Polsce
Możliwości UNIQA nie ograniczają się do regionu CEE. UNIQA jest operacyjnie przygotowana do obsługi polis nie tylko w Europie, ale i na całym świecie. Jesteśmy w krajach, w których inwestują polskie firmy. Z listy inwestorów wskazanych w raporcie, są nasi obecni i byli klienci w zakresie programów międzynarodowych. Mamy wiedzę i potencjał do wspierania firm przy sprawnym zarządzaniu ryzykami, także takimi, które nie zdarzają się w Polsce.
Piotr Wójcik
Dyrektor zarządzający Pionu Rozwiązań dla Klientów Korporacyjnych w UNIQA
Jak wynika z raportu, czynniki decydujące o sukcesie w ekspansji zagranicznej to: rozpoznanie rynku, ocena ryzyka, zabezpieczenie finansowe, wybór odpowiedniego momentu, dobór ludzi, zbudowanie kultury organizacyjnej, cierpliwość. I o ile zapewne trudno pomóc klientom planującym ekspansję poza Polską w tym ostatnim punkcie, o tyle w wielu obszarach możemy to zrobić jako ubezpieczyciel.
Anna Świątek
Dyrektorka Departamentu Ubezpieczeń Majątkowych UNIQA
Raport "Polski biznes za granicą. Jak polskie firmy prowadzą ekspansję w Europie Środkowej i Wschodniej"
Pobierz raportLata 2021-2022 to szybki wzrost inwestycji zagranicznych polskich firm. Nie przeszkodziła w tym ani pandemia, ani wybuch wojny i związane z tym ryzyka. W pierwszej połowie 2022 roku inwestycje polskich firm były o ok. 50 proc. wyższe niż średnio w poprzednich latach. W dużej mierze wynika to ze wzrostu inwestycji w Europie Środkowej i Wschodniej, które są o 100 proc. wyższe niż średnio w dekadzie do 2020 roku.
Pod względem wielkości rynku najbardziej atrakcyjnymi do inwestowania krajami są Czechy i Rumunia, pod względem poziomu rozwoju – Słowenia, Estonia i Czechy, a pod względem jakości kapitału ludzkiego – Łotwa, Litwa i Rumunia. Jednak pod wieloma względami bardzo atrakcyjne w ostatnich latach stały się również kraje bałkańskie, zwłaszcza Chorwacja i Serbia, ale też Macedonia Północna i Albania.
Przeciętny dystans polskich inwestycji zagranicznych wynosi 994 km. To średnia odległość między Polską a krajami docelowymi inwestycji, ważona udziałem poszczególnych rynków w ogólnej wartości zainwestowanego z Polski kapitału. W przypadku Francji czy Niemiec jest to ok. 2500 km.
Największymi sektorami zaangażowanymi w ekspansję w regionie są przetwórstwo i handel. W ostatnich latach także wiele firm średniej wielkości próbowało swoich sił w ekspansji zagranicznej, zwłaszcza w sektorze technologicznym.
W regionie Europy Środkowej i Wschodniej skoncentrowanych jest 50 proc. polskich inwestycji zagranicznych, najwięcej w Czechach.
2017
2018
2019
2020
2021
2022
Kraje zamożne inwestują średnio dalej, na większych obszarach geograficznych niż rynki wschodzące. W inwestycjach zagranicznych istotny jest również aspekt kulturowy. Hiszpania posiada wysoki średni dystans inwestycji, ponieważ firmy z tego kraju są bardzo aktywne na rynkach latynoamerykańskich. Z tego wynika, że wpływ wspólnego języka jest równie silny jak wspólne granice.
Pierwszym krokiem jest rozpoznanie wszystkich ryzyk i odpowiednie zarządzanie nimi.
Inwestycje muszą mieć odpowiednie zabezpieczenie finansowe.
Biznes w nowym kraju mogą zbudować tylko menedżerowie znający specyfikę lokalnego rynku.