UNIQA Powszechne Towarzystwo Emerytalne S.A. („Towarzystwo”) przyjęło do stosowania, w zakresie uwzględniającym zasadę proporcjonalności wynikającą ze skali i charakteru działalności, a także specyfiki Towarzystwa, zasady określone w „Zasadach Ładu Korporacyjnego dla Instytucji Nadzorowanych”, uchwalonych przez Komisję Nadzoru Finansowego w dn. 22 lipca 2014 r. (dalej jako: „ZŁK”), odstępując od stosowania zasad określonych w § 28 ust. 4 oraz § 29 ust. 3
Niniejszym informujemy, iż Rada Nadzorcza Towarzystwa podjęła uchwałę o pozytywnej ocenie stosowania Zasad Ładu Korporacyjnego w 2023 r.
Jednocześnie wskazać należy na następujące okoliczności uzasadniające stanowisko Towarzystwa dotyczące odstąpienia od stosowania niektórych zasad wynikających z ZŁK:
1. Zasada wyrażona w § 28 ust. 4 ZŁK
„Organ stanowiący dokonuje oceny, czy ustalona polityka wynagradzania sprzyja rozwojowi i bezpieczeństwu działania instytucji nadzorowanej.”
Stanowisko Towarzystwa dotyczące odstąpienia stosowania zasady wyrażonej w § 28 ust. 4 ZŁK motywowane jest okolicznością, iż Towarzystwo podlega częściowo w zakresie zasad wynagradzania regulacjom obowiązującym w grupie kapitałowej, w ramach której Towarzystwo prowadzi działalność, co pozwala na osiągnięcie celu określonego w ww. zasadach, a ponadto w ocenie Towarzystwa ocena dokonywana przez Walne Zgromadzenie Akcjonariuszy nie służy rozwojowi i bezpieczeństwu działania instytucji.
2. Zasada wyrażona w § 29 ust. 3 ZŁK
„Zasady wynagradzania członków organu nadzorującego powinny być transparentne i zawarte w odpowiedniej regulacji wewnętrznej instytucji nadzorowanej.”
UNIQA PTE S.A. jest w toku opracowywania dedykowanej procedury określającej sposób wynagradzania członków Rady Nadzorczej.
Towarzystwo stosuje częściowo następującą zasadę wynikającą z ZŁK:
1. Zasada wyrażona w § 28 ust. 1 ZŁK
„Instytucja nadzorowana powinna prowadzić przejrzystą politykę wynagradzania członków organu nadzorującego i organu zarządzającego, a także osób pełniących kluczowe funkcje. Zasady wynagradzania powinny być określone odpowiednią regulacją wewnętrzną (polityka wynagradzania).”
Polityka wynagradzania członków organu nadzorującego i zarządzającego, a także osób pełniących kluczowe funkcje w ocenie Towarzystwa spełnia wymóg przejrzystości i częściowo zostało uregulowane wewnętrznie, niemniej jednak wskazać należy, iż UNIQA PTE S.A. jest w toku opracowywania dedykowanej procedury określającej sposób wynagradzania członków Rady Nadzorczej.
Ponadto UNIQA PTE S.A. nie dotyczy spełnianie poniżej opisanych zasad:
1. Zasada wyrażona w § 8 ust. 4 ZŁK
„Instytucja nadzorowana, gdy jest to uzasadnione liczbą udziałowców, powinna dążyć do ułatwiania udziału wszystkim udziałowcom w zgromadzeniu organu stanowiącego instytucji nadzorowanej, między innymi poprzez zapewnienie możliwości elektronicznego aktywnego udziału w posiedzeniach organu stanowiącego.”
Zasada elektronicznego aktywnego udziału w posiedzeniach wszystkich akcjonariuszy dotyczy przede wszystkim spółek publicznych mających rozproszony akcjonariat, a UNIQA PTE S.A. taką spółką nie jest. Ponadto, w ocenie UNIQA PTE S.A., istnieje szereg technicznych oraz prawnych czynników, ograniczających możliwość zagwarantowania równego uczestnictwa za pośrednictwem środków elektronicznego przekazu. Dodatkowo istnieją wątpliwości dotyczące możliwości zapewnienia wykonywania prawa głosu w tej formie osobom wyłącznie do tego uprawnionym.
2. Zasada wyrażona w § 10 ust. 2 ZŁK
„Wprowadzanie uprawnień osobistych lub innych szczególnych uprawnień dla udziałowców instytucji nadzorowanej powinno być uzasadnione i służyć realizacji istotnych celów działania instytucji nadzorowanej. Posiadanie takich uprawnień przez udziałowców powinno być odzwierciedlone w podstawowym akcie ustrojowym tej instytucji.”
Akcjonariusz w UNIQA PTE S.A. nie posiada aktualnie osobistych uprawnień, jednakże wprowadzenie jakichkolwiek szczególnych praw zostałoby odzwierciedlone w Statucie oraz byłoby uzasadnione i realizowane z poszanowaniem obowiązujących przepisów prawa.
3. Zasada wyrażona w § 11 ust. 3 ZŁK
„W przypadku, gdy decyzję o transakcji z podmiotem powiązanym podejmuje organ stanowiący wszyscy udziałowcy powinni posiadać dostęp do wszelkich informacji niezbędnych dla oceny warunków, na jakich jest ona przeprowadzana oraz jej wpływu na sytuację instytucji nadzorowanej.”
Walne Zgromadzenie Akcjonariuszy w UNIQA PTE S.A. nie podejmuje decyzji o transakcjach z podmiotem powiązanym.
4. Zasada wyrażona w § 32 ust. 2 ZŁK
„Przekaz reklamowy powinien w sposób jasny wskazywać, jakiego produktu lub usługi dotyczy."
Zgodnie z art. 92 ust. 1 Ustawy o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych zakazuje się prowadzenia działalności akwizycyjnej na rzecz otwartego funduszu.
5. Zasada wyrażona w § 32 ust. 3 ZŁK
"Przekaz reklamowy nie może eksponować korzyści w taki sposób, który powodowałby umniejszenie znaczenia kosztów i ryzyk związanych z nabyciem produktu lub usługi."
Zgodnie z art. 92 ust. 1 Ustawy o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych zakazuje się prowadzenia działalności akwizycyjnej na rzecz otwartego funduszu.
6. Zasada wyrażona w § 33 ZŁK
"Przekaz reklamowy nie powinien wprowadzać w błąd, ani stwarzać możliwości wprowadzenia w błąd, w szczególności co do:
1) charakteru prawnego przedmiotu reklamowanego, w tym praw i obowiązków klienta,
2) tożsamości podmiotu reklamującego,
3) istotnych cech przedmiotu reklamowanego,
4) korzyści, które można osiągnąć nabywając lub korzystając z przedmiotu reklamowanego oraz okresu, w którym powstają,
5) ponoszonych przez klienta całkowitych kosztów związanych z nabyciem lub korzystaniem z przedmiotu reklamowanego oraz okresu, którego te koszty dotyczą,
6) czasu, wartości i terytorialnej dostępności przedmiotu reklamowanego,
7) ryzyka związanego nabyciem lub korzystaniem z przedmiotu reklamowanego."
Zgodnie z art. 92 ust. 1 Ustawy o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych zakazuje się prowadzenia działalności akwizycyjnej na rzecz otwartego funduszu.
7. Zasada wyrażona w § 34 ZŁK
"Przy tworzeniu oraz publikacji przekazu reklamowego instytucja nadzorowana powinna w szczególności:
1) czuwać nad charakterem i konstrukcją przekazów reklamowych przygotowywanych i publikowanych w imieniu instytucji nadzorowanej lub na jej rzecz,
2) zapewnić odbiorcy możliwość swobodnego zapoznania się ze wszystkimi treściami składającymi się na przekaz, w szczególności ze wszelkiego rodzaju wskazaniami i zastrzeżeniami stanowiącymi integralną część przekazu reklamowego,
3) zapewnić, aby rozwiązania graficzne zastosowane w przekazie reklamowym nie utrudniały odbiorcy zapoznania się z istotnymi informacjami przedmiotu reklamowanego w tym przekazie, w szczególności z informacjami wymaganymi przepisami prawa oraz rekomendacjami nadzorczymi,
4) podawać źródło prezentowanych informacji, jeżeli przekaz reklamowy odwołuje się do wyników sondaży, badań statystycznych, rankingów, ratingów lub innych danych."
Zgodnie z art. 92 ust. 1 Ustawy o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych zakazuje się prowadzenia działalności akwizycyjnej na rzecz otwartego funduszu.
8. Zasada wyrażona w § 35 ZŁK
"Proces oferowania produktów lub usług finansowych powinien być prowadzony przez odpowiednio przygotowane osoby w celu zapewnienia rzetelności przekazywanych klientom informacji oraz udzielania im zrozumiałych wyjaśnień."
UNIQA PTE nie oferuje aktywnie członkom OFE produktów/usług finansowych. Ponadto w tym miejscu należy zaznaczyć również, iż zgodnie z art. 92 ust. 1 Ustawy o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych zakazuje się prowadzenia działalności akwizycyjnej na rzecz otwartego funduszu. Jeżeli interesariusz chciałby przystąpić do UNIQA OFE, musi samodzielnie wypełnić na stronie internetowej dedykowany wniosek.
9. Zasada wyrażona w § 36 ust. 1 ZŁK
"Instytucja nadzorowana powinna dołożyć starań, aby oferowane produkty lub usługi finansowe były adekwatne do potrzeb klientów, do których są kierowane."
Towarzystwo nie jest twórcą OFE. UNIQA PTE nie oferuje aktywnie członkom OFE produktów/usług finansowych. Ponadto w tym miejscu należy zaznaczyć również, iż zgodnie z art. 92 ust. 1 Ustawy o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych zakazuje się prowadzenia działalności akwizycyjnej na rzecz otwartego funduszu. Jeżeli interesariusz chciałby przystąpić do UNIQA OFE, musi samodzielnie wypełnić na stronie internetowej dedykowany wniosek.
10. Zasada wyrażona w § 36 ust. 2 ZŁK
„Na etapie przedstawiania charakteru i konstrukcji rekomendowanego produktu lub usługi finansowej instytucje nadzorowane oraz podmioty z nimi współpracujące powinny uwzględnić potrzeby, o których mowa w ust. 1, w szczególności co do indywidualnej sytuacji klienta, w tym wiedzy i doświadczenia na rynku finansowym, a tam gdzie to uzasadnione, pożądanego czasu trwania inwestycji oraz poziomu akceptacji ryzyka."
Towarzystwo nie jest twórcą OFE. UNIQA PTE nie oferuje aktywnie członkom OFE produktów/usług finansowych. Ponadto w tym miejscu należy zaznaczyć również, iż zgodnie z art. 92 ust. 1 Ustawy o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych zakazuje się prowadzenia działalności akwizycyjnej na rzecz otwartego funduszu. Jeżeli interesariusz chciałby przystąpić do UNIQA OFE, musi samodzielnie wypełnić na stronie internetowej dedykowany wniosek.
11. Zasada wyrażona w § 49 ust. 4 ZŁK
„W instytucji nadzorowanej, w której nie funkcjonuje komórka audytu lub komórka do spraw zapewnienia zgodności uprawnienia wynikające z ust. 1-3 przysługują osobom odpowiedzialnym za wykonywanie tych funkcji.”
W UNIQA PTE S.A. funkcjonują niezależne komórki audytu i zgodności z przepisami.
5. Zasada wyrażona w § 52 ust. 2 ZŁK
„W instytucji nadzorowanej, w której nie funkcjonuje komórka audytu lub komórka do spraw zapewnienia zgodności lub nie wyznaczono komórki odpowiedzialnej za ten obszar. Informacje, o których mowa w § 52 ust. 1 przekazują osoby odpowiedzialne za wykonywanie tych funkcji."
W UNIQA PTE S.A. funkcjonują niezależne komórki audytu i zgodności z przepisami.