UNIQA ubezpieczenia online
Zaloguj

Ubezpieczenie OC

Już od 321 /rok!

Zniżka -15%
ubezpieczenie OC
Komunikacja
Zniżka -15%
Potrzebujesz taniego ubezpieczenia OC?
Oblicz składkę

Czas czytania:

Autostrady w Polsce – jak dużo ich jest i jak z nich korzystać? Jakie są opłaty za autostrady i drogi ekspresowe w Polsce?

Sieć dróg krajowych i autostrad w Polsce pozwala na szybkie dotarcie do wielu miast i tranzytowy przejazd przez nasz kraj. Chociaż mamy do dyspozycji znacznie mniej autostrad niż, np. Niemcy czy Francuzi, to ich długość systematycznie rośnie. W 2024 roku Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zapowiedziała, że w tym roku do użytku zostanie oddanych 142 km nowych autostrad i dróg ekspresowych. Zobacz, jak z nich korzystać i jakie obowiązują na nich opłaty.

Autostrady w Polsce – jak dużo ich jest i jak z nich korzystać? Jakie są opłaty za autostrady i drogi ekspresowe w Polsce?

Sieć autostrad i dróg ekspresowych w Polsce

Na koniec 2023 roku długość polskiej sieci dróg szybkiego ruchu, obejmująca autostrady i drogi ekspresowe, przekroczyła 5 tys. km. Obecnie to 5117,1 km dróg świetnej jakości, a to dopiero około dwie trzecie docelowej sieci w Polsce. Składa się na nią:

  • 1849,2 km autostrad,
  • 3267,9 km dróg ekspresowych.

Natomiast GDDKiA zapowiedziała dalszą budowę autostrad. W 2024 roku odda do użytku:

  • 25 km autostrady A2,
  • 117 km nowych dróg ekspresowych,
  • 23,5 km dróg krajowych o standardzie GP (główne przyspieszone),
  • 10 km obwodnic miast.

W realizacji pozostaje 1184 km nowych autostrad, dróg ekspresowych i dróg krajowych niższej kategorii, oraz 143 km obwodnic miast. Status „w realizacji” oznacza, że drogi te są w fazie projektowania i uzyskiwane są stopniowo zezwolenia na ich późniejszą budowę. Rządowy Program Budowy Dróg Krajowych do 2030 roku obejmuje:

  • 1290 km w realizacji,
  • 297,5 km w przetargu,
  • 2612,7 km w przygotowaniu.

Najważniejsze autostrady w Polsce – autostrada A4, A1, A2, A6 i inne

Jeszcze za czasów rządów Edwarda Gierka w okresie PRL-u powstała droga krajowa, która stanowiła urzeczywistnienie marzeń o autostradzie. Była to Gierkówka, która przez ostatnie lata, była wielokrotnie przebudowywana. Prowadzi z Warszawy do Katowic i została otwarta 8 października 1976 roku w Częstochowie.

Od tego czasu powstawały drogi o znacznie lepszej jakości. Dziś, zgodnie z przepisami, autostradą nazywana jest droga publiczna o ograniczonej dostępności. Przeznaczona jest ona wyłącznie do ruchu pojazdów mechanicznych, z wyłączeniem czterokołowców. Istnieje szereg wymogów, jakie musi spełnić droga, aby została uznana za autostradę m.in.:

  • pas drogowy musi mieć co najmniej 3,75 m szerokości,
  • pas awaryjny musi mieć co najmniej 3 m szerokości,
  • pobocze autostrady musi mieć przynajmniej 1,25 m szerokości,
  • przynajmniej dwie trwale rozdzielone jednokierunkowe jezdnie po każdej w każdą stronę,
  • musi mieć wielopoziomowe skrzyżowania,
  • miejsca i urządzenia obsługi podróżnych, pojazdów i przesyłek,
  • można wjechać na nią wyłącznie w wyznaczonych do tego miejscach,
  • może mieć węzły drogowe łączące ją z drogami głównymi i drogami szybkiego ruchu, ale w odstępie nie mniejszym niż 15 km.

Na autostradzie istnieją ograniczenia dopuszczalnych prędkości. Samochody osobowe, motocykle i samochody ciężarowe o masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony mogą poruszać się do 140 km na godzinę. W przypadku cięższych pojazdów, np. autobusów i ciężarówek, dopuszczalna prędkość zarówno na autostradzie, jak i na drodze ekspresowej, wynosi 80 km/h. A jaka jest minimalna prędkość na autostradzie? To 40 km/h.

Obowiązuje zakaz holowania na autostradzie, tak jak i zawracania, cofania, postoju (poza miejscami wyznaczonymi do tego celu) i zatrzymywania się. Jeśli auto ulegnie awarii, należy je ustawić najlepiej w wyznaczonym miejscu lub na poboczu i wezwać pomoc drogową na autostradzie.

Zestawienie polskich autostrad - jakie miasta łączą?

Wszystkie autostrady w Polsce oznaczone są literą i liczbą. Numeracja autostrad to litera A z numerem nawiązującym do drogi krajowej, wzdłuż której znajduje się dana autostrada.

  • Autostrada A1 – „Autostrada Bursztynowa” łączy Gdańsk i porty znajdujące się na wybrzeżu z Czechami przy przejściu w Gorzyczkach, mijając po drodze Toruń, Łódź, Piotrków Trybunalski, Częstochowę i Aglomerację Górnośląską (GOP).
  • Autostrada A2 – łączy granicę państwa z Niemcami w Świecku z Warszawą i dalej prowadzi na granicę z Białorusią w Kukurykach, mijając Poznań, Łódź, Warszawę.
  • Autostrada A4 – łączy granicę państwa z Niemcami w Jędrzychowicach z granicą z Ukrainą w Korczowie, mijając Wrocław, miasta Górnego Śląska, Kraków, Tarnów i Rzeszów.
  • Autostrada A6 – to obwodnica Szczecina.
  • A8 – to Autostradowa Obwodnica Wrocławia.
  • A50 – autostrada, która połączy znajdujący się w fazie projektowania i budowy Centralny Port Komunikacyjny i będzie prowadzić do Mińska Mazowieckiego.

Czy autostrady w Polsce są płatne? Jakie opłaty i na jakich odcinkach autostrad obowiązują?

W Polsce obowiązuje system autostrad, na który składają się odcinki płatne i bezpłatne. Są to odcinki koncesyjne, zarządzane przez zewnętrzne firmy, oraz odcinki państwowe. Koszty podróży takimi odcinkami mogą być więc zróżnicowane. Darmowe autostrady w Polsce obejmują:

  • odcinek A1 Maciejów – Gliwice – Sośnica; Łódź Północ – Tuszyn;
  • odcinek A2 Poznań Zachód – Poznań Wschód; Sługocin – Żdżary; Arynów – Ryczołek;
  • odcinek A4 Jędrzychowice – Wrocław Bielany; Gliwice; Gliwice – Sośnica – Katowice – Murckowska; Kraków – Korczowa;
  • autostradę A6 i A8 oraz A18.

Zarówno odcinki koncesyjne, takie jak A1 na odcinku Rusocin – Nowa Wieś, czyli od Gdańska do Torunia, czy na autostradzie A2 odcinek Konin – Świecko, jak i odcinki niektórych państwowych autostrad, są płatne.

Na autostradach, które zostały wybudowane w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego, obowiązują dwa systemy rozliczeń opłat uiszczanych przez kierowców:

  • system opłat rzeczywistych (na bramkach),
  • system opłat za dostępność – wynagrodzeniem koncesjonariusza jest wypłacana ze środków publicznych przez czas trwania koncesji „opłata za dostępność”.

System płatności na bramkach zastępowany jest od czerwca 2021 roku nowym systemem do poboru opłaty elektroniczne e-TOLL, który oparty jest na technologii pozycjonowania satelitarnego.
 

Zniżka -15%
Potrzebujesz taniego ubezpieczenia OC?
Oblicz składkę
Ilona Sonnenberg
Starsza Specjalistka ds. Rozwoju Produktów Komunikacyjnych UNIQA TU S.A.

Jest absolwentką Wydziału Ekonomiki Ubezpieczeń i Bankowości Akademii Finansów w Warszawie. Z rynkiem ubezpieczeniowym związana jest od 2004 roku. Swoją karierę zawodową zaczynała w TUiR Allianz Polska S.A., początkowo jako Specjalista ds. ubezpieczeń komunikacyjnych. W latach 2010 – 2012 była pracownikiem w Centrali PZU S.A. W II połowie 2012 powróciła do TUiR Allianz Polska, gdzie do 2018 roku zarządzała Zespołem underwritingu. W lutym 2020 roku dołączyła do nowego projektu, którego efektem jest Beesafe Sp. z o.o., gdzie jak Ekspert ds. Produktu, odpowiadała za wdrożenie ubezpieczeń komunikacyjnych, mieszkaniowych oraz NNW Szkolnego. 1 lutego 2024 roku dołączyła do Uniqa TU S.A. do Działu Rozwoju Ubezpieczeń Komunikacyjnych obejmując stanowisko Starszej Specjalistki ds. Rozwoju Ubezpieczeń Komunikacyjnych.

Udostępnij poradę

Te porady mogą Cię zainteresować
ruch uliczny

Dopuszczalne prędkości na drogach w Polsce – jakie są?

Każdy kierowca powinien mieć świadomość tego, co oznaczają znaki drogowe i jakie są dopuszczalne prędkości na poszczególnych trasach. Przekroczenie przepisów grozi nałożeniem mandatu, otrzymaniem punktów karnych, a w wielu przyppoliadkach nawet odebraniem prawa jazdy. Sprawdziliśmy, jakie ograniczenia prędkości obowiązują obecnie na drogach w Polsce.

 

Czytaj dalej
mężczyzna za kierownicą auta

Kontrola drogowa – jakie uprawnienia ma policja?

Zatrzymanie przez policję do kontroli to jedna z bardziej stresujących sytuacji, jakie mogą spotkać kierowcę. Na mocy znowelizowanych przepisów rozporządzenia w sprawie kontroli ruchu drogowego, w życie weszły nowe rozwiązania, nadające funkcjonariuszom dodatkowe uprawnienia. Właśnie dlatego warto wiedzieć, jak powinna przebiegać rutynowa kontrola drogowa i jakie są prawa policjanta.

Czytaj dalej
Samochody stoją w korku zachowując miedzy sobą bezpieczny odstęp

Bezpieczny odstęp między pojazdami na drodze - jazda na "zderzaku" w prawie o ruchu drogowym

Zachowanie bezpiecznej odległości pomiędzy pojazdami jest jednym z podstawowych wytycznych w przepisach Prawa drogowego. Dostosowanie się do niego pozwala na zminimalizowanie ryzyka wystąpienia kolizji lub wypadku drogowego. Bezpieczny odstęp uzależniony jest m.in. od warunków atmosferycznych oraz stanu nawierzchni. Jaki powinieneś zachować?

Czytaj dalej
SUPER OFERTA
15% zniżki

OC już od 321 zł/rok!

Ubezpieczenie
samochodu

Zgłoś sprawę
online
Odnów polisę
Rozpocznij
czat