UNIQA ubezpieczenia online
Zaloguj

Ubezpieczenie OC

Już od 321 /rok!

Zniżka -15%
ubezpieczenie OC
Komunikacja
Zniżka -15%
Potrzebujesz taniego ubezpieczenia OC?
Oblicz składkę

Czas czytania:

Autostrady w Polsce – jak dużo ich jest i jak z nich korzystać? Jakie są opłaty za autostrady i drogi ekspresowe w Polsce?

Sieć dróg krajowych i autostrad w Polsce pozwala na szybkie dotarcie do wielu miast i tranzytowy przejazd przez nasz kraj. Chociaż mamy do dyspozycji znacznie mniej autostrad niż, np. Niemcy czy Francuzi, to ich długość systematycznie rośnie. W 2024 roku Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zapowiedziała, że w tym roku do użytku zostanie oddanych 142 km nowych autostrad i dróg ekspresowych. Zobacz, jak z nich korzystać i jakie obowiązują na nich opłaty.

Autostrady w Polsce – jak dużo ich jest i jak z nich korzystać? Jakie są opłaty za autostrady i drogi ekspresowe w Polsce?

Sieć autostrad i dróg ekspresowych w Polsce

Na koniec 2023 roku długość polskiej sieci dróg szybkiego ruchu, obejmująca autostrady i drogi ekspresowe, przekroczyła 5 tys. km. Obecnie to 5117,1 km dróg świetnej jakości, a to dopiero około dwie trzecie docelowej sieci w Polsce. Składa się na nią:

  • 1849,2 km autostrad,
  • 3267,9 km dróg ekspresowych.

Natomiast GDDKiA zapowiedziała dalszą budowę autostrad. W 2024 roku odda do użytku:

  • 25 km autostrady A2,
  • 117 km nowych dróg ekspresowych,
  • 23,5 km dróg krajowych o standardzie GP (główne przyspieszone),
  • 10 km obwodnic miast.

W realizacji pozostaje 1184 km nowych autostrad, dróg ekspresowych i dróg krajowych niższej kategorii, oraz 143 km obwodnic miast. Status „w realizacji” oznacza, że drogi te są w fazie projektowania i uzyskiwane są stopniowo zezwolenia na ich późniejszą budowę. Rządowy Program Budowy Dróg Krajowych do 2030 roku obejmuje:

  • 1290 km w realizacji,
  • 297,5 km w przetargu,
  • 2612,7 km w przygotowaniu.

Najważniejsze autostrady w Polsce – autostrada A4, A1, A2, A6 i inne

Jeszcze za czasów rządów Edwarda Gierka w okresie PRL-u powstała droga krajowa, która stanowiła urzeczywistnienie marzeń o autostradzie. Była to Gierkówka, która przez ostatnie lata, była wielokrotnie przebudowywana. Prowadzi z Warszawy do Katowic i została otwarta 8 października 1976 roku w Częstochowie.

Od tego czasu powstawały drogi o znacznie lepszej jakości. Dziś, zgodnie z przepisami, autostradą nazywana jest droga publiczna o ograniczonej dostępności. Przeznaczona jest ona wyłącznie do ruchu pojazdów mechanicznych, z wyłączeniem czterokołowców. Istnieje szereg wymogów, jakie musi spełnić droga, aby została uznana za autostradę m.in.:

  • pas drogowy musi mieć co najmniej 3,75 m szerokości,
  • pas awaryjny musi mieć co najmniej 3 m szerokości,
  • pobocze autostrady musi mieć przynajmniej 1,25 m szerokości,
  • przynajmniej dwie trwale rozdzielone jednokierunkowe jezdnie po każdej w każdą stronę,
  • musi mieć wielopoziomowe skrzyżowania,
  • miejsca i urządzenia obsługi podróżnych, pojazdów i przesyłek,
  • można wjechać na nią wyłącznie w wyznaczonych do tego miejscach,
  • może mieć węzły drogowe łączące ją z drogami głównymi i drogami szybkiego ruchu, ale w odstępie nie mniejszym niż 15 km.

Na autostradzie istnieją ograniczenia dopuszczalnych prędkości. Samochody osobowe, motocykle i samochody ciężarowe o masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony mogą poruszać się do 140 km na godzinę. W przypadku cięższych pojazdów, np. autobusów i ciężarówek, dopuszczalna prędkość zarówno na autostradzie, jak i na drodze ekspresowej, wynosi 80 km/h. A jaka jest minimalna prędkość na autostradzie? To 40 km/h.

Obowiązuje zakaz holowania na autostradzie, tak jak i zawracania, cofania, postoju (poza miejscami wyznaczonymi do tego celu) i zatrzymywania się. Jeśli auto ulegnie awarii, należy je ustawić najlepiej w wyznaczonym miejscu lub na poboczu i wezwać pomoc drogową na autostradzie.

Zestawienie polskich autostrad - jakie miasta łączą?

Wszystkie autostrady w Polsce oznaczone są literą i liczbą. Numeracja autostrad to litera A z numerem nawiązującym do drogi krajowej, wzdłuż której znajduje się dana autostrada.

  • Autostrada A1 – „Autostrada Bursztynowa” łączy Gdańsk i porty znajdujące się na wybrzeżu z Czechami przy przejściu w Gorzyczkach, mijając po drodze Toruń, Łódź, Piotrków Trybunalski, Częstochowę i Aglomerację Górnośląską (GOP).
  • Autostrada A2 – łączy granicę państwa z Niemcami w Świecku z Warszawą i dalej prowadzi na granicę z Białorusią w Kukurykach, mijając Poznań, Łódź, Warszawę.
  • Autostrada A4 – łączy granicę państwa z Niemcami w Jędrzychowicach z granicą z Ukrainą w Korczowie, mijając Wrocław, miasta Górnego Śląska, Kraków, Tarnów i Rzeszów.
  • Autostrada A6 – to obwodnica Szczecina.
  • A8 – to Autostradowa Obwodnica Wrocławia.
  • A50 – autostrada, która połączy znajdujący się w fazie projektowania i budowy Centralny Port Komunikacyjny i będzie prowadzić do Mińska Mazowieckiego.

Czy autostrady w Polsce są płatne? Jakie opłaty i na jakich odcinkach autostrad obowiązują?

W Polsce obowiązuje system autostrad, na który składają się odcinki płatne i bezpłatne. Są to odcinki koncesyjne, zarządzane przez zewnętrzne firmy, oraz odcinki państwowe. Koszty podróży takimi odcinkami mogą być więc zróżnicowane. Darmowe autostrady w Polsce obejmują:

  • odcinek A1 Maciejów – Gliwice – Sośnica; Łódź Północ – Tuszyn;
  • odcinek A2 Poznań Zachód – Poznań Wschód; Sługocin – Żdżary; Arynów – Ryczołek;
  • odcinek A4 Jędrzychowice – Wrocław Bielany; Gliwice; Gliwice – Sośnica – Katowice – Murckowska; Kraków – Korczowa;
  • autostradę A6 i A8 oraz A18.

Zarówno odcinki koncesyjne, takie jak A1 na odcinku Rusocin – Nowa Wieś, czyli od Gdańska do Torunia, czy na autostradzie A2 odcinek Konin – Świecko, jak i odcinki niektórych państwowych autostrad, są płatne.

Na autostradach, które zostały wybudowane w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego, obowiązują dwa systemy rozliczeń opłat uiszczanych przez kierowców:

  • system opłat rzeczywistych (na bramkach),
  • system opłat za dostępność – wynagrodzeniem koncesjonariusza jest wypłacana ze środków publicznych przez czas trwania koncesji „opłata za dostępność”.

System płatności na bramkach zastępowany jest od czerwca 2021 roku nowym systemem do poboru opłaty elektroniczne e-TOLL, który oparty jest na technologii pozycjonowania satelitarnego.
 

Zniżka -15%
Potrzebujesz taniego ubezpieczenia OC?
Oblicz składkę
Ilona Sonnenberg
Starsza Specjalistka ds. Rozwoju Produktów Komunikacyjnych UNIQA TU S.A.

Jest absolwentką Wydziału Ekonomiki Ubezpieczeń i Bankowości Akademii Finansów w Warszawie. Z rynkiem ubezpieczeniowym związana jest od 2004 roku. Swoją karierę zawodową zaczynała w TUiR Allianz Polska S.A., początkowo jako Specjalista ds. ubezpieczeń komunikacyjnych. W latach 2010 – 2012 była pracownikiem w Centrali PZU S.A. W II połowie 2012 powróciła do TUiR Allianz Polska, gdzie do 2018 roku zarządzała Zespołem underwritingu. W lutym 2020 roku dołączyła do nowego projektu, którego efektem jest Beesafe Sp. z o.o., gdzie jak Ekspert ds. Produktu, odpowiadała za wdrożenie ubezpieczeń komunikacyjnych, mieszkaniowych oraz NNW Szkolnego. 1 lutego 2024 roku dołączyła do Uniqa TU S.A. do Działu Rozwoju Ubezpieczeń Komunikacyjnych obejmując stanowisko Starszej Specjalistki ds. Rozwoju Ubezpieczeń Komunikacyjnych.

Udostępnij poradę

Te porady mogą Cię zainteresować
Samochody stoją w korku zachowując miedzy sobą bezpieczny odstęp

Bezpieczny odstęp między pojazdami na drodze – jazda na „zderzaku” w Prawie o ruchu drogowym

Zachowanie bezpiecznej odległości między pojazdami to jedna z podstawowych wytycznych zawarta w przepisach Prawa o ruchu drogowym. Dostosowanie się do wskazań ustawodawcy pozwala na zminimalizowanie ryzyka wystąpienia kolizji lub wypadku. Bezpieczny odstęp uzależniony jest m.in. od warunków atmosferycznych, stanu nawierzchni oraz prędkości, z jaką porusza się pojazd. Jaka jest odpowiednia odległość między autami?

Czytaj dalej
ruch uliczny

Dopuszczalne prędkości na drogach w Polsce – jakie są?

Każdy kierowca powinien mieć świadomość tego, co oznaczają znaki drogowe i jakie są dopuszczalne prędkości na poszczególnych trasach. Przekroczenie przepisów grozi nałożeniem mandatu, otrzymaniem punktów karnych, a w wielu przyppoliadkach nawet odebraniem prawa jazdy. Sprawdziliśmy, jakie ograniczenia prędkości obowiązują obecnie na drogach w Polsce.

 

Czytaj dalej
mężczyzna za kierownicą auta

Kontrola drogowa – jakie uprawnienia ma policja?

Zatrzymanie przez policję do kontroli to jedna z bardziej stresujących sytuacji, jakie mogą spotkać kierowcę. Na mocy znowelizowanych przepisów rozporządzenia w sprawie kontroli ruchu drogowego, w życie weszły nowe rozwiązania, nadające funkcjonariuszom dodatkowe uprawnienia. Właśnie dlatego warto wiedzieć, jak powinna przebiegać rutynowa kontrola drogowa i jakie są prawa policjanta.

Czytaj dalej
SUPER OFERTA
15% zniżki

OC już od 321 zł/rok!

Ubezpieczenie
samochodu

Zgłoś sprawę
online
Odnów polisę
Rozpocznij
czat