Czy homologacja pojazdu wpływa na ubezpieczenie OC?
Homologacja pojazdu dotyczy zatwierdzenia, czy spełnia on normy techniczne występujące w danym kraju. Procedura ta może dotyczyć zarówno producentów chcących wprowadzić na rynek nowy pojazd, jak i właścicieli aut, którzy dokonali poważnej przeróbki w konstrukcji auta, np. zamontowali instalację gazową.
Kiedy jest wydawane świadectwo homologacji typu auta?
Producenci pojazdów mechanicznych, którzy chcą wprowadzić na polski rynek nowy rodzaj samochodu, muszą w pierwszej kolejności uzyskać dla niego świadectwo homologacji. Nie zostanie ono wydane, jeśli samochód nie spełnia wymagań technicznych odpowiednich dla danej kategorii pojazdu. Ich spełnienie potwierdza się w ramach realizowanej procedury homologacji typu WE pojazdu. Takie same zasady funkcjonują nie tylko w Polsce, ale w całej Unii Europejskiej. Natomiast tylko w naszym kraju jest realizowana procedura homologacji typu pojazdu zwieńczona uzyskaniem świadectwa homologacji.
O wydanie takiego dokumentu może wnioskować producent auta. Musi on liczyć się z tym, że procedura homologacji będzie się składać z dwóch ważnych etapów:
- przeprowadzenia badań homologacyjnych;
- uzyskania decyzji w Transportowym Dozorze Technicznym.
Opłata za wydanie świadectwa homologacji typu pojazdu wynosi 1600 zł.Decyzję o homologacji wydaje Dyrektor Transportu Dozoru Technicznego.
Kompetencje TDT
Transportowy Dozór Techniczny od 1 stycznia 2014 roku realizuje zadania związane z homologacją pojazdów i przedmiotów. Zajmuje się takimi działaniami, jak:
- dopuszczenie jednostkowe pojazdu do użytku na polskich drogach,
- dopuszczenie indywidualne WE pojazdów,
- wydawanie świadectw homologacji pojazdu lub świadectw homologacji typu WE pojazdu,
- dopuszczanie do ruchu pojazdu z końcowej partii,
- wydawanie świadectw homologacji sposobu montażu instalacji przystosowującej dany typ pojazdu do zasilania gazem,
- wydawanie świadectw homologacji typu WE przedmiotu wyposażenia i części pojazdu,
- wydawanie świadectw homologacji typu ONZ przedmiotu wyposażenia i części pojazdu,
- nadawanie uprawnień podmiotom ubiegającym się o możliwość przeprowadzania badań homologacyjnych i badań w zakresie dopuszczenia jednostkowego pojazdu oraz sprawowanie nadzoru nad jednostkami uprawnionymi,
- wykonywanie kontroli zgodności produkcji oraz kontroli zgodności montażu instalacji przystosowującej dany typ pojazdu do zasilania gazem.
Wszystkie czynności podejmowane przez TDT w ramach homologacji pojazdów polegają na sprawdzaniu zgodności produktu z określonymi wymaganiami.
Zmiany konstrukcyjne – kiedy trzeba uzyskać homologację pojazdu?
Budowa własnymi siłami wymarzonego pojazdu może być naszym hobby i motoryzacyjną pasją. Jeśli uda nam się ta sztuka, to zanim wyjedziemy takim autem na pierwszą przejażdżkę, musi ono przejść procedurę homologacyjną, tak jak w przypadku samochodów wprowadzanych do obiegu przez seryjnych producentów. Na podkreślenie zasługuje fakt, że istotne zmiany konstrukcyjne w pojeździe również powodują konieczność uzyskania świadectwa homologacji. Zalicza się do nich:
- montaż instalacji gazowej,
- montaż haka na przyczepkę,
- zmiana pojemności silnika pojazdu,
- wymiana kierownicy i jej przełożenie – z prawej strony na lewą lub odwrotnie,
- wymiana orurowania auta.
Każda taka przeróbka w aucie powoduje, że musimy przeprowadzić badanie techniczne pojazdu. Najczęściej dzieje się tak przy montażu instalacji LPG w samochodzie. W Polsce takie auta cieszą się ogromną popularnością, głównie z powodów ekonomicznych – pomimo wyższego spalania tankowanie gazu nadal jest o około połowę tańsze niż tankowanie benzyny czy oleju napędowego. Polska Organizacja Gazu Płynnego informuje w Raporcie rocznym 2020, że za ponad 74 proc. konsumpcji gazu płynnego odpowiada autogaz[1]. Ogólna liczba pojazdów zasilanych gazem płynnym LPG z początkiem 2020 roku wynosiła 3,327 mln sztuk, czyli o 1,4 proc. więcej rok do roku.
Jeśli montujemy w samochodzie instalację LPG, konieczne jest uzyskanie homologacji. Występuje o nią podmiot dokonujący montażu. Homologacja butli na autogazważna jest przez 10 lat. Po upływie tego czasu należy ponownie wykonać badanie techniczne instalacji w warsztacie, który ma uprawnienia do wystawiania takiego dokumentu. Przy każdej przeróbce ingerującej w konstrukcję samochodu musimy wykorzystywać do tego celu wyłącznie części, które mają homologację.
Dla butli gazowej LPG uzyskanie świadectwa homologacji kosztuje tylko około 200-250 zł, a dla pojazdów wyposażonych np. w hak do przyczepy – 400 zł.
Wpływ homologacji na ubezpieczenie OC pojazdu
Właściciele pojazdów, którzy dokonują zmian w konstrukcji swojego auta w trakcie trwania okresu ochrony ubezpieczeniowej, są zobowiązani do poinformowania o tym fakcie swojego towarzystw ubezpieczeniowego.Obowiązek ten powstaje, jeśli przeróbki powodują zwiększenie ryzyka wypadku lub kolizji drogowej, a montaż instalacji na autogaz czy zmiana pojemności silnika są do tego zaliczane. W takiej sytuacji towarzystwo ubezpieczeniowe przeprowadzi rekalkulację składki i cena OC niestety może wzrosnąć.
Niewielkie zmiany w pojeździe, zaliczane do estetycznych, tuningowych, nie wymagają zgłaszania ich do ubezpieczyciela i nie będą miały żadnego wpływu na wysokość składki na ubezpieczenie OC.
Co istotne, zmiany w konstrukcji auta dokonywane „chałupniczo”, przy użyciu części, które nie mają homologacji, mogą spowodować wiele przykrych konsekwencji dla właściciela pojazdu. W razie kolizji lub wypadku drogowego musimy liczyć się z problemami z uznaniem szkody i wypłatą odszkodowania z ubezpieczenia komunikacyjnego.
[1] gazeo.pl/informacje/wiadomosci/Autogaz-w-Polsce-w-2020-r.-wg-POGP,wiadomosc,10625.html.