Ile kosztuje rejestracja samochodu w urzędzie miejskim lub gminnym? Czy opłata rejestracyjna jest kosztem uzyskania przychodu?
Samochód nowy czy używany, kupiony przez osobę prywatną lub przez przedsiębiorcę, musi być zarejestrowany czy też przerejestrowany w wydziale komunikacji. Z tytułu dokonania takiej czynności poniesiesz pewne koszty. Zobacz, ile wynosi opłata rejestracyjna i czy w przypadku zakupu samochodu na potrzeby wykorzystywania go w działalności gospodarczej masz prawo zaliczyć ją do kosztów uzyskania przychodów.
Ile wynosi opłata rejestracyjna?
Od 4 września 2022 roku koszty rejestracji samochodów i innych pojazdów zmniejszyły się za sprawą nowelizacji ustawy Prawo o ruchu drogowym. Wszystko dlatego, że ustawodawca zniósł koszty związane z wydaniem karty pojazdu i nalepki kontrolnej.
Sprawdź, ile zapłacisz opłaty rejestracyjnej za samochód kupiony w kraju lub sprowadzony zza granicy.
Rejestracja pojazdu zarejestrowanego w Polsce - wysokość opłat
Jeśli kupiony przez Ciebie pojazd był dotychczas zarejestrowany w Polsce, możesz ponieść najniższe opłaty rejestracyjne.
Dzięki zmianom w Prawie o ruchu drogowym opłata rejestracyjna samochodu krajowego zmniejszyła się o 19 zł, o ile zdecydujesz się na zachowanie jego dotychczasowych tablic rejestracyjnych. Zachowanie tych tablic rejestracyjnych, nawet przy przerejestrowaniu samochodu do innego powiatu czy miasta, możliwe jest w Polsce od 31 stycznia 2022 roku.
Nie płacisz już za nalepkę kontrolną 18,50 zł ani 50-groszowej opłaty ewidencyjnej za jej wydanie. Jeśli jednak chcesz wymienić tablice, przygotuj się na koszt 80 zł za dwie tablice plus 1 zł za dwie opłaty ewidencyjne. Łącznie to 81 zł. Przerejestrowanie pojazdu z zachowaniem jego dotychczasowego numeru rejestracyjnego, bez wydawania pozwolenia czasowego, będzie kosztować zaledwie 67 zł.
Rejestracja nowego pojazdu w kraju po raz pierwszy pociągnie za sobą większy wydatek, ponieważ musisz zapłacić za tablice rejestracyjne. Łączny koszt wyniesie:
- 80 zł za tablice rejestracyjne zwykłe,
- 54 zł – dowód rejestracyjny,
- 13,50 zł – pozwolenie czasowe,
- 12,50 zł – nalepka legalizacyjna,
- 1,50 zł – opłata ewidencyjna.
Łącznie to 161,50 zł w przypadku zdecydowania się na zwyczajne tablice rejestracyjne. Natomiast jeśli chcesz mieć tablice indywidualne, zapłacisz za nie 1000 zł, co spowoduje, że pełna opłata będzie wynosiła 1081,50 zł.
Ile kosztuje rejestracja samochodu sprowadzonego z zagranicy?
W przypadku sprowadzenia samochodu osobowego z zagranicy, od 4 września 2022 opłaty rejestracyjne są niższe o 94,50 zł, ponieważ nie ma potrzeby wyrabiania karty pojazdu (dotychczasowy koszt 75 zł) ani nalepki kontrolnej (18,50 zł) i ponoszenia opłaty ewidencyjnej (po 50 groszy za kartę i nalepkę). Opłata rejestracyjna wyniesie 161,50 zł, tak jak w przypadku rejestracji pojazdu nowego kupionego w Polsce lub za granicą. Jeśli chcesz mieć indywidualne tablice rejestracyjne, zamiast 80 zł za dwie sztuki musisz zapłacić 1000 zł.
Dodatkowe opłaty przy rejestracji pojazdu
Opłata rejestracyjna pojazdu może wzrosnąć, jeśli wszystkie formalności urzędowe będziesz załatwiać nie osobiście, jako właściciel lub współwłaściciel pojazdu, ale przez pełnomocnika. Za jego ustanowienie trzeba zapłacić 17 zł. Jeśli pełnomocnikiem jest osoba z najbliższej rodziny, to wtedy nie ponosisz tej opłaty. Przy sprowadzaniu auta z zagranicy może pojawić się w niektórych przypadkach potrzeba wykonania dodatkowego badania technicznego samochodu, które kosztuje 98 zł.
Czy opłata rejestracyjna jest kosztem eksploatacyjnym?
Jeśli rejestrujesz samochód na firmę i wprowadzasz go do ewidencji środków trwałych, masz prawo do odliczenia pewnych kosztów od podatku. Czy opłata rejestracyjna ponoszona z tytułu jego rejestracji w urzędzie pomniejszy podstawę opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych?
Najpierw warto wyjaśnić, jaki samochód może być zakwalifikowany do składników majątku trwałego przedsiębiorcy. Zasady wpisywania go do takiej ewidencji zostały wskazane w art. 3 ust. 1 pkt 15 ustawy o rachunkowości. Zgodnie z nim środkami trwałymi są wszelkie aktywa trwałe oraz zrównane z nimi, których przewidywany termin ekonomicznej użyteczności będzie dłuższy niż rok. Powinny one być kompletne, zdatne do użytku i przeznaczone na potrzeby danej jednostki. Środki trwałe, w tym pojazdy mechaniczne, powinny być ujmowane w księgach według swojej wartości początkowej, którą stanowi cena nabycia pojazdu.
Jeśli przedsiębiorca kupił nowy samochód na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej, to poniesiona przez niego oplata rejestracyjna przede wszystkim będzie powiększała jego wartość początkową. Ma to związek z tym, że nowy samochód przed dniem dokonania pierwszej rejestracji nie jest gotowy do używania. Rejestracja jest konieczna, by można było z niego korzystać, zgodnie z przeznaczeniem.
Jak mają się do siebie opłata rejestracyjna za samochody osobowe a koszty podatkowe związane z ich zakupem na firmę? Wartość początkowa nowego, nabytego na firmę samochodu będzie równa cenie zakupu, tj. kwocie należnej sprzedającemu, bez podlegających odliczeniu podatków VAT oraz podatku akcyzowego. Na jej zwiększenie wpływają koszty bezpośrednio związane z zakupem i przystosowaniem składnika aktywów do stanu zdatnego do używania, np. opłata rejestracyjna pojazdu.
Inne zasady będą obowiązywały, jeśli przedsiębiorca kupi na potrzeby prowadzonej przez niego działalności gospodarczej pojazd używany, który był już zarejestrowany. W takiej sytuacji opłata rejestracyjna będzie odnosiła się bezpośrednio do kosztów prowadzonej przez niego działalności operacyjnej. Nie będzie mogła być zaliczona do wartości początkowej pojazdu, bo przed przerejestrowaniem samochód był zdatny do użytku.
Czy opłata rejestracyjna jest kosztem eksploatacyjnym? Przy nowym samochodzie nie będzie stanowiła kosztu uzyskania przychodu w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym. Nie możesz wydatków na rejestrację bezpośrednio zaliczyć do kosztów podatkowych. Jednak samochód, który jest środkiem trwałym, trzeba amortyzować, a jego wartość początkową zwiększają opłaty rejestracyjne.