Instalacja LPG a ubezpieczenie OC – jak wpłynie na wysokość składki?
Na koszt użytkowania samochodu znacząco rzutować mogą wydatki na paliwo, ale to oczywiście zależy od kilku czynników. Ważna jest liczba przejeżdżanych miesięcznie/rocznie kilometrów, parametry posiadanego pojazdu czy to, w jaki sposób jest eksploatowany. Na opłaty wpływa również to, jakiego paliwa używamy. Oszczędności przynosi instalacja LPG. Czy jednak zawsze się to opłaca? Jak zasilanie auta gazem przekłada się na cenę ubezpieczenia OC?
Instalacje gazowe w polskich samochodach
Zainteresowani posiadaniem auta z instalacją LPG mają do wyboru kilka opcji. Pierwszą z nich jest zdecydowanie się na montaż tego rozwiązania w swoim aucie. Kolejnym jest zakup używanego pojazdu, w którym instalacja LPG już jest. Trzecią opcją jest wybór nowego samochodu z taką instalacją – wprawdzie na rynku nie ma zbyt wielu takich modeli, ale prawdopodobnie zainteresowani znajdą takie auto, które ich zadowoli.
Pierwszy samochód w Polsce dostosowano do zasilania LPG w 1974 roku, a dotyczyło to Fiata 125 p. Później instalacje gazowe w naszym kraju rozwijano, a z roku na roku cieszyły się one coraz większą popularnością, co oczywiście miało związek z niższymi kosztami użytkowania pojazdu. Jak sytuacja wygląda obecnie? Według danych pochodzących z baz Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców na koniec 2019 roku zarejestrowanych było 2 678 691 samochodów wyposażonych w instalację LPG, co oznacza wzrost o 3 proc. w stosunku do roku ubiegłego i stanowi 14,5 proc. wszystkich samochodów osobowych w Polsce.
Jeśli chodzi o najpopularniejsze marki z instalacją gazową, to głównie są to auta niemieckich firm, takich jak Audi, Mercedes czy BMW. Co ciekawe, w 2019 roku wśród samochodów z LPG było 1 tys. aut marki Porsche, dwa Maserati i dwa modele Rolls-Royce'a. Ogólna zasada jest taka, że im pojazd jest starszy, tym większe prawdopodobieństwo, że ma instalację LPG. Wśród takich modeli są również i te, które fabrycznie wyposażono w instalację gazową. Mowa m.in. o samochodach marki Dacia, Skoda czy Opel.
Wady i zalety posiadania samochodu z LPG
Montaż instalacji gazowej czy zakup auta z LPG ma wiele zalet, ale nie jest również pozbawiony wad. Należy tutaj zwrócić uwagę na różne aspekty związane z inwestowaniem w pojazd i jego późniejszą eksploatacją. Do atutów trzeba zaliczyć przede wszystkim oszczędności na paliwie. Instalacja gazowa LPG sprawi, że koszt każdego kilometra będzie niższy. Średnia cena gazu wynosiła w grudniu 2020 roku około 2,1 zł, natomiast benzyny – około 4,5 zł. Nawet jeśli auto będzie spalać więcej gazu, to i tak będziemy oszczędzać na paliwie i stopniowo zbliżać się do zwrotu z inwestycji, jeśli zdecydowaliśmy się na montaż instalacji LPG. I to jest w zasadzie kluczowa korzyść, która wynika z wyboru auta z instalacją gazową.
Wybór samochodu z instalacją gazową ma również wady, wśród których należy uwzględnić:
- Cenę instalacji gazowej – w zależności od silnika pojazdu koszt usługi będzie inny. Instalacja gazowa sekwencyjna do silników z bezpośrednim wtryskiem paliwa to wydatek około 5–6 tys. zł. Natomiast instalacja LPG ciekłego wtrysku gazu do silników z bezpośrednim wtryskiem paliwa może się wiązać nawet z kosztem 9 tys.
- Stosunkowo długi czas zwrotu z inwestycji – to, kiedy zaczniemy czerpać zysk z montażu instalacji gazowej zależy od tego, ile za nią zapłacimy oraz ile kilometrów przejeżdżamy rocznie. Przy aktualnych cenach paliwa zwrot kosztów może nastąpić nawet po 10 tys. km, ale w wielu przypadkach będzie to wymagać przejechania nawet większych odległości. Kupujący samochody z LPG muszą się liczyć z tym, że ich pojazdy będą kosztować więcej niż te same modele niewyposażone w instalację gazową.
- Wyższy koszt badania technicznego – być może kwota ta nie wpłynie znacznie na roczny wydatek na samochód, ale warto mieć świadomość, że taka usługa kosztuje więcej w przypadku posiadaczy aut z instalacją gazową. Jeśli jesteśmy właścicielem takiego samochodu, to zapłacimy 162 zł, podczas gdy opłata za badanie auta osobowego spalinowego wynosi 99 zł.
- Legalizację zbiornika na gaz – okres eksploatacji tego elementu wynosi 10 lat. Po tym czasie powinien on zostać ponownie poddany legalizacji lub wymieniony na nowy.
- Zakazy parkowania – na niektórych parkingach podziemnych obowiązuje zakaz parkowania pojazdami wyposażonymi w instalację gazową.
- Utratę części miejsca w bagażniku – instalacja LPG niestety zajmuje miejsce w części bagażowej. Wprawdzie obecnie zbiorniki często są montowane na miejscu koła zapasowego, ale przecież je również trzeba gdzieś przechowywać. Alternatywą może być zestaw naprawczy, ale to rozwiązanie nie zawsze się sprawdza.
- Wyższe koszty obsługi serwisowej – w samochodach z instalacją LPG zalecana jest częstsza wymiana świec i przewodów zapłonowych. Natomiast nie jest prawdą stwierdzenie, że instalacja gazowa powoduje, że silnik szybciej stanie się bezużyteczny.
Jak widać, wad tego rozwiązania jest zdecydowanie więcej. Czy to oznacza, że wybór samochodu z instalacją LPG będzie złą decyzją? Nie do końca. W przypadku jazdy pojazdem zasilanym gazem odnosimy jedną kluczową korzyść – oszczędzamy. Im więcej jeździmy, tym szybciej nastąpi zwrot z inwestycji.
Załóżmy, że auto pali 8 l benzyny na 100 km, ale zdecydowaliśmy się na montaż LPG. 5 tys. zł kosztowała nas instalacja LPG. Zakładając, że ceny są takie, jak wspomniane, to na jednym litrze paliwa oszczędzamy 2,4 zł. Do pokonania 1 000 km potrzebujemy 80 l. Po przebyciu takiego dystansu, nasza oszczędność wynosi 80 x 2,4 zł = 192 zł. Oto ile zostanie w naszej kieszeni po roku, jeśli nasz przebieg wyniesie:
- 10 tys. km – 1920 zł,
- 20 tys. km – 2840 zł,
- 30 tys. km – 5760 zł, czyli inwestycja zwróci się już po 12 miesiącach!
W przypadku intensywnej eksploatacji auta oszczędności na paliwie mogą wynosić nawet kilkanaście tysięcy po kilku latach. Co ciekawe, obecnie można zdecydować się na montaż instalacji LPG nie tylko w przypadku silników benzynowych, ale również aut z jednostką napędową Diesla. Nowoczesne rozwiązania tego typu zapewniają, że auto nie utraci swojej dynamiki po montażu instalacji gazowej, co kiedyś było standardem.
Instalacja LPG a składka na ubezpieczenie OC
Ubezpieczyciele przy wyliczaniu opłaty za OC pojazdu biorą pod uwagę wiele kryteriów, a w tym auto, które ma podlegać ochronie. Czy instalacja LPG wpływa na koszt OC? Ubezpieczycieli może interesować rodzaj paliwa, którym zasilany jest pojazd. Zdarza się też, że składka w przypadku aut na gaz jest wyższa od tej ponoszonej w związku z samochodami o zbliżonych parametrach, ale na benzynę czy na ropę. Dlaczego? Skoro posiadacz pojazdu zdecydował się na montaż instalacji LPG, to prawdopodobnie chce zaoszczędzić. To może być równoznaczne z tym że intensywnie eksploatuje swój pojazd, a dla towarzystwa ubezpieczeniowego oznacza to podwyższone ryzyko powodowania przez prowadzącego taki samochód szkód w ruchu drogowym. Kolejnym argumentem, który przemawia za wyższą ceną ubezpieczenia jest to, że montaż instalacji LPG stanowi istotną zmianę konstrukcyjną samochodu. Jeśli usługa zostanie wykonana nieprawidłowo, to może to rzutować na większą awaryjność pojazdu, co z kolei zwiększa ryzyko powodowania szkód. Z tych przyczyn koszt ubezpieczenia OC samochodu z instalacją gazową najczęściej będzie wyższy.
Wszystkie dodatkowe koszty nie przekreślają korzyści finansowych, jakie dzięki instalacji LPG można osiągnąć w przypadku intensywnego użytkowania auta. Jak udowodniliśmy, opłata za montaż instalacji może się zwrócić nawet po roku jeżdżenia pojazdem, ale każdy przypadek należy rozpatrywać indywidualnie. Wszystko zależy od rodzaju wybranej instalacji, modelu pojazdu, ale również tego, czy ta istotna modyfikacja w aucie zostanie przeprowadzona profesjonalnie. Nowe samochody z LPG są droższe, ale ta różnica również powinna się kupującemu stosunkowo szybko zwrócić. Rozważając zakup auta z gazem, należy brać pod uwagę przede wszystkim eksploatację. Jeśli nasz roczny przebieg wynosi kilka tysięcy kilometrów, to na zwrot z inwestycji możemy długo czekać.