Informacja o ataku hakerskim na firmę EuroCert.

Sprawdź szczegóły.
UNIQA ubezpieczenia online
Zaloguj

Ubezpieczenie OC

Już od 321 /rok!

Zniżka -15%
ubezpieczenie OC
Komunikacja
Zniżka -15%
Potrzebujesz taniego ubezpieczenia OC?
Oblicz składkę

Czas czytania:

Ile kosztuje utrzymania samochodu – ile wynosi roczny koszt eksploatacji pojazdu?

Zakup pojazdu to dopiero początek wydatków, jakim musi podołać nabywca. Auto generuje koszty, z których część jest jednorazowa, część – coroczna, a inne pojawiają się w kolejnych latach użytkowania. Sprawdźmy, ile wynoszą roczne koszty utrzymania samochodu i co najbardziej obciąża budżet właściciela. Z tego artykułu dowiesz się:

kobieta za kierownicą

Ile kosztuje utrzymanie samochodu?

Sam zakup pojazdu może być dużym obciążeniem finansowym, ale wiele zależy od tego, na jakie auto się zdecydujesz. Na rynku dostępne są samochody za 1000 złotych, ale równie dobrze możesz wydać kilkaset tysięcy. To, jakie auto wybierzesz, będzie się również przekładać na późniejsze koszty jego utrzymania.

Czym jeżdżą Polacy? Według danych Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA) w 2023 roku średni wiek aut w Polsce wynosił 14,9 lat, przy czym średnia europejska to 12,3 lat. Im starszy pojazd, tym teoretycznie wyższe koszty utrzymania, co wynika z konieczności częstszych napraw. Każda część z czasem wymaga wymiany lub naprawy – z wiekiem takich usterek jest coraz więcej, ale to nie wszystkie wydatki, które składają się na roczny koszt utrzymania samochodu. Zepsute auto to duży problem dla posiadacza, ale są również inne wydatki, związane z posiadaniem takiego pojazdu.

Podatek PCC i rejestracja pojazdu

Kosztem zakupu używanego pojazdu jest podatek PCC. Wynosi on 2 proc. od wartości auta i musisz go wpłacić na konto urzędu skarbowego w terminie 14 dni, licząc od dnia, w którym zawarłeś umowę kupna-sprzedaży auta. W pewnych przypadkach obowiązuje zwolnienie, np. jeśli zakup udokumentowano fakturą VAT (auto od przedsiębiorcy) lub kiedy wartość samochodu nie przekracza 1000 zł. Natomiast rejestracji pojazdu we właściwym wydziale komunikacji musisz dokonać w ciągu 30 dni od dnia przeniesienia praw własności. Jest to z reguły koszt ok. 160 zł.

Zakup ubezpieczenia OC

Jeśli kupiłeś samochód używany, to wraz z autem powinieneś dostać polisę OC. Nie jest to kwestia, która podlega negocjacjom – zbywca musi ją przekazać, chyba że nie zawarł umowy ubezpieczenia. Wówczas sam musisz dopełnić tego obowiązku, aby nie dopuścić do przerwy w ochronie. Jak wpłynie to na koszty utrzymania auta? To zależy. Jeśli nie jest to Twój pierwszy zakup, byłeś już posiadaczem innych samochodów, masz prawo jazdy od minimum kilku lat i nie jesteś młodym kierowcą, a z Twojego OC nie wypłacano dotąd odszkodowania, to prawdopodobnie ubezpieczenie będzie stosunkowo tanie. Możliwe, że zapłacisz składkę na poziomie kilkuset złotych rocznie. Jednak to zależy od wielu czynników, również tych związanych z samochodem – znaczenie ma marka, pojemność silnika, miejsce rejestracji auta i nie tylko. Prawdopodobnie, ubezpieczając swój pierwszy pojazd, zapłacisz za OC dużo więcej niż po kilku latach bezszkodowej jazdy. Możesz również skorzystać z dobrowolnych polis, jak Autocasco, Assistance czy NNW, by kompleksowo chronic siebie i swój pojazd, do czego gorąco Cię zachęcamy. W UNIQA ubezpieczenie OC na samochód osobowy oferujemy wraz z Assistance MIDI, który obejmuje pomoc m.in. w razie wypadku, awarii czy kradzieży pojazdu.

Wykonanie badania technicznego – przegląd auta

Na koszty eksploatacji auta wpływają również wydatki na obowiązkowe badanie techniczne, ale nie mówimy tu o kwocie, która znacząco obciąży budżet właściciela. Jeśli kupiłeś nowy pojazd, to pierwszy raz na takie badanie musisz pojechać dopiero po 3 latach, a na kolejne – po 2 latach, czyli przez pierwsze 5 lat użytkowania pojazdu tylko 2 razy poniesiesz koszt z tego tytułu. W przypadku starszych pojazdów takie badanie należy obowiązkowo wykonywać corocznie. Niektóre auta wymagają tego bez względu na ich wiek − dotyczy to taksówek, pojazdów wykorzystywanych w szkołach nauki jazdy czy samochodów z instalacją gazową. Zwiększa to koszty utrzymania auta, bowiem “zwykłe” badanie technicze samochody osobowego to koszt 99 zł, zaś badanie tego samego auta, ale wyposażonego w instalację LPG to koszt 162 zł. Przegląd samochodu ciężarowego kosztuje 153 zł.

Po pomyślnym przejściu badania technicznego specjalista, który je przeprowadził, przybija pieczątkę w dowodzie rejestracyjnym. Wynika z niej, kiedy musisz wykonać je ponownie. Gdy zabraknie miejsc na pieczątki w dowodzie rejestracyjnym – potwierdzenie wyniku badania technicznego otrzymasz w formie papierowej. Diagnosta wydaje również dokument, który potwierdza, ile wynosił aktualny przebieg pojazdu w trakcie badania.

Wydatki na paliwo – niezbędny koszt eksploatacji samochodu

Niektórzy nabywcy porównują raporty spalania samochodów, żeby wybrać auto, które pali najmniej. Jednak nie wszyscy biorą pod uwagę to kryterium. Ważniejsze są inne kwestie, takie jak: odpowiednia wielkość samochodu, pojemność bagażnika, moc silnika i nie tylko.
Na obliczenie kosztów paliwa najczęściej przychodzi czas dopiero podczas użytkowania auta, gdyż trudno sugerować się wartościami zużycia podanymi przez producenta. Testy spalania są przeprowadzane w warunkach odmiennych od tych, w jakich na co dzień eksploatujemy pojazd. Zużycie paliwa zależy od:

  • parametrów technicznych auta,
  • techniki jazdy,
  • tego, czy głównie jeździmy po obszarze miasta czy po trasach szybkiego ruchu,
  • ukształtowania terenu,
  • tempetarury zewnętrznej,
  • korzystania z klimatyzacji samochodowej.

Natomiast na koszt zużycia paliwa wpływ mają:

  • jego rodzaj − gaz, benzyna, olej napędowy,
  • liczba pokonywanych miesięcznie/rocznie kilometrów.

Jaką kwotę wydasz rocznie na paliwo? Jak widzisz, zależy to od wielu czynników. Ponad 70 proc. polskich kierowców pokonuje rocznie do 20 tys. km. Przyjmując, że przejeżdżasz właśnie tyle, a Twoje auto spala 10 l benzyny na 100 km, rocznie spalisz 2 tys. l. Zakładając, że jeden litr kosztuje 6,5 zł, daje to wynik 13 tys. zł rocznie, czyli ponad 1000 zł miesięcznie.

Tymczasem badanie ankietowe przeprowadzone przez analityków z giełdy transportowej wyslijbusem.pl z II i III kw. 2022 roku wskazuje, że ponad 54% Polaków tankuje samochody za kwotę poniżej 500 zł miesięcznie.

Pamiętaj, że kierowcy różnie użytkują auta. Niektórzy eksploatują je intensywnie, codziennie, a inni tylko od czasu do czasu. Zatem koszt powinieneś wyliczyć indywidualnie.

Oleje, płyny i filtry – roczny koszt wymiany

Niemal każdy kierowca pamięta, że należy wymieniać olej i filtr oleju w aucie, ale płynów, które wymagają uzupełniania jest zdecydowanie więcej. Kolejna kwestia – w pojeździe znajduje się wiele różnych filtrów, których istnienia osoby nieinteresujące się motoryzacją mogą nawet nie być świadome. Każdy z nich w pewien sposób wpływa na działanie samochodu, a zapomnienie o uzupełnieniu płynu chłodniczego lub wymianie filtra paliwa może nawet doprowadzić do awarii. Oto płyny w aucie, które wymagają systematycznej wymiany lub uzupełniania:

  • Olej silnikowy – odpowiada za smarowanie elementów silnika. Należy go wymieniać co około 10−15 tys. km lub zgodnie z rekomendacją producenta samochodu.
  • Płyn do chłodnicy – wymaga wymiany co około 5 lat lub zgodnie z sugestiami producenta. Stan tego płynu możesz łatwo sprawdzić sam i ewentualnie uzupełnić, jeśli jest taka potrzeba.
  • Olej w skrzyni biegów – wielu kierowców nie jest świadomych konieczności jego wymiany. Tymczasem należy to robić co około 50 tys. km w przypadku aut z manualną skrzynią biegów lub corocznie przy automatycznej.
  • Płyn do spryskiwaczy – łatwo zauważysz, że go brakuje, kiedy próba spryskania szyby samochodu skończy się niepowodzeniem. Po pierwsze, powinieneś kontrolować jego stan i uzupełniać w miarę potrzeb. Pamiętaj, że płyn letni używany zimą może zamarznąć. Jego brak przy trudnych warunkach atmosferycznych może uniemożliwić jazdę.
  • Płyn hamulcowy – należy go wymieniać co około 60 tys. km lub co 2 lata. Sprawdź również rekomendacje producenta.
  • Olej w układzie klimatyzacji – należy go wymieniać co 2 lata. Kiedy uzupełniasz czynnik chłodniczy w układzie, to wtedy wymieniany jest również ten olej.

Powinieneś także pamiętać o filtrach. Ich liczba może być różna w zależności od pojazdu. Wymianie podlega:

  • Filtr oleju – co 10−15 tys. km lub zgodnie z rekomendacjami producenta.
  • Filtr paliwa – najczęściej trzeba go wymieniać co około 30−50 tys. km. Odpowiada za to, żeby do silnika trafiało czyste paliwo. Niedopilnowanie wymiany tego elementu może być przyczyną awarii pojazdu.
  • Filtr powietrza – najczęściej wymaga wymiany co około 20 tys. km, ale wiele zależy od tego, jak eksploatujesz pojazd, tzn. w jakich warunkach nim jeździsz. To on odpowiada za wyeliminowanie zanieczyszczeń, które mogą trafić do auta.
  • Filtr kabinowy – odpowiada za czystość powietrza w kabinie. Podlega wymianie co 10−20 tys. km.
  • Filtr gazu – dotyczy aut wyposażonych w instalację gazową. Najczęściej wymienia się go co około 20 tys. kilometrów.

Trudno wyliczyć, w jakim stopniu wydatki na płyny i filtry wpłyną na miesięczny koszt utrzymania samochodu, gdyż jak widzisz, podlegają one wymianie w różnym czasie. Możliwe, że w danym roku będziesz musiał tylko uzupełniać płyn do spryskiwaczy, a w innym wydasz na filtry i oleje ponad 2000 zł. Są to jednak koszty eksploatacyjne samochodu, które obowiązkowo musisz ponieść, by móc cieszyć się bezawaryjną jazdą. Od producenta pojazdu powinieneś otrzymać informację o rekomendowanym czasie wymiany poszczególnych filtrów i produktach, których powinieneś używać.

Usterki w pojeździe – ile przyjdzie Ci za nie zapłacić?

Kupując auto nowe, na gwarancji, na początku prawdopodobnie nie poniesiesz żadnych kosztów jego naprawy. Natomiast w przypadku starszych pojazdów wydatki na wyeliminowanie usterek stanowią już istotny koszt utrzymania samochodu. Kwoty te uzależnione są od wielu kwestii, np. jak bardzo eksploatujesz pojazd. Może być tak, że auto dziesięcioletnie rzadziej będzie sprawiać problemy niż trzyletnie, które jest jednak bardzo intensywnie użytkowane i pokonuje rocznie, np. 100 tys. km. Naprawa pojazdu może kosztować nawet kilka tysięcy złotych. Największy rachunek zapłacisz za usunięcie awarii dotyczących m.in.

  • skrzyni biegów,
  • silnika,
  • paska rozrządu,
  • sprężarki klimatyzacji.

Trudno jednoznacznie ocenić, ile rocznie będą cię kosztować naprawy. Możliwe, że nie wydasz na nie ani grosza, ale równie dobrze mogą czekać na Ciebie bardzo duże wydatki.

Utrata wartości nowego auta – sprawdź ile kosztuje samochód po kilku latach użytkowania

Auto z wiekiem najczęściej traci na wartości, chociaż są pewne wyjątki, kiedy to z czasem cena samochodu może nawet wzrosnąć, ale mowa tutaj głównie o pojazdach zabytkowych czy historycznych. Największy spadek wartości dotyczy nowych pojazdów. Zakup samochodu nowego gwarantuje, że przez kilka pierwszych lat mniej będzie kosztowała cię eksploatacja i raczej nie zdarzą się konieczne naprawy, ale licz się z tym, że już po wyjechaniu z salonu samochodowego auto traci na wartości. Ile?

To zależy od marki pojazdu i tego, w jakim stanie jest auto. Po roku od zakupu może być warte mniej o 10−25 proc., a po 5 latach już o 40−60 proc. Wielu kupujących samochody nie zwraca uwagi na tę kwestię, tymczasem jest to jeden z największych kosztów posiadania pojazdu. Jeśli kupisz samochód za 100 tys. zł, to po roku możesz stracić już nawet 25 tys. zł! Cena auta najbardziej maleje w pierwszych latach użytkowania – później roczna utrata wartości jest już zdecydowanie mniejsza. Jak wybrać pojazd, który najmniej straci na wartości? Skorzystaj z serwisów z ogłoszeniami. Zobacz, jak zmienia się cena interesujących cię modeli pojazdów w zależności od wieku i zdecyduj się na taki samochód, którego utrata wartości jest najmniejsza lub należy do najmniejszych.

Zniżka -15%
Potrzebujesz taniego ubezpieczenia OC?
Oblicz składkę
Hanna Klimek - autor artykułu to Specjalista ds. Digital w Departamencie Sprzedaży Zdalnej w UNIQA S.A.
Hanna Klimek
Specjalista ds. Digital w Departamencie Sprzedaży Zdalnej UNIQA TU S.A.

Ukończyła Szkołę Główną Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie, ale w życiu zawodowym  zajęła się ubezpieczeniami. Od ponad 14 lat jej praca wiąże się z rożnymi aspektami ubezpieczeń. Zaczynała swoją karierę ubezpieczeniową w Dziale Obsługi Klienta Call Center jako Doradca do spraw ubezpieczeń komunikacyjnych, a od 10 lat jest częścią zespołu E-Commerce w dziale Digital. Aktualnie odpowiada za redakcje, recenzję i publikację treści na stronie internetowej uniqa.pl, ale jednocześnie prowadzi projekty z zakresu analityki, cyfryzacji oraz prototypowania udogodnień UX/UI dla Klientów od strony biznesowej.  

Udostępnij poradę

Te porady mogą Cię zainteresować
młoda kobieta za kierownicą

Ubezpieczenie OC na raty – czy i komu opłaca się takie rozwiązanie?

Każdy właściciel pojazdu mechanicznego podlegającego rejestracji w Polsce zobowiązany jest do wykupienia ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej. To komunikacyjne OC, które z reguły zapewnia 12-miesięczny okres ochrony. Można również, zamiast z góry płacić pełną kwotę składki ubezpieczeniowej, wybrać płatność ratalną. Pytanie tylko, czy ubezpieczenie OC na raty się opłaca, a jeśli tak, to komu?

Czytaj dalej
SUPER OFERTA
15% zniżki

OC już od 321 zł/rok!

Ubezpieczenie
samochodu

Zgłoś sprawę
online
Odnów polisę
Rozpocznij
czat