Przyciemnianie szyb - koszty, korzyści, przepisy i wpływ na ubezpieczenie
Przyciemnianie szyb może nieść wiele korzyści - zarówno w codziennym użytkowaniu auta rodzinnego, jak i w przypadku wyjątkowych sytuacji, do których wykorzystywany jest samochód służbowy. Niezależnie jednak od tego, z jakiego powodu chcesz przyciemnić szyby, warto wiedzieć, czy to zgodne z prawem, jaki jest tego koszt, techniczne szczegóły, a także wpływ na wybór odpowiedniej polisy.
Przyciemnienie szyb - przepisy pod lupą
Art. 66, ust. 1 pkt 5 ustawy Prawo o ruchu drogowym mówi: „Pojazd uczestniczący w ruchu ma być tak zbudowany, wyposażony i utrzymany, aby korzystanie z niego zapewniało dostateczne pole widzenia kierowcy oraz łatwe, wygodne i pewne posługiwanie się urządzeniami do kierowania, hamowania, sygnalizacji i oświetlenia drogi przy równoczesnym jej obserwowaniu”. Inny akt prawny - § 8 ust. 5 rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia - opisuje zaś konkretne wyznaczniki dotyczące szyb pojazdu. Jeden z nich określa: „Przednie i przednie boczne [szyby - red.] powinny mieć współczynnik przepuszczania światła nie mniejszy niż 70%”.
Wspomniane wyżej zapisy prawne jasno pokazują, że przyciemnianie szyb samochodowych ma swoje ograniczenia. Dotyczą one wymienionych już szyb przednich oraz przednich bocznych - w ich przypadku mogą być przyciemnione o maksymalnie 30%. Jeśli normy zostaną przekroczone, podczas kontroli drogowej trzeba liczyć się z mandatem w wysokości od 20 do 500 zł. Co więcej, funkcjonariusze policji mogą też zatrzymać dowód rejestracyjny, a jego odbiór będzie możliwy dopiero po redukcji przyciemnienia, np. zdjęciu folii, jeśli właśnie w taki sposób szyby zostały przyciemnione. A co w czasie badania technicznego? Musimy się liczyć z tym, że jeśli przyciemnienie przednich szyb przekroczy 30% - nie przejdziemy go.
Co jednak istotne, przepisy nie wprowadzają ograniczeń w zakresie przyciemniania szyb tylnych - one mogą wręcz w ogóle nie przepuszczać światła (najsilniejsze przyciemnienia są w stanie zatrzymać nawet 98% promieniowania UV).
Przyciemnienie szyb przednich - czy na pewno nie można?
Ograniczenie przyciemnienia do 30% jest prawnie nie do przejścia. A czy są sposoby, by przyciemnić szyby chociaż do takiego poziomu? O to akurat żaden kierowca nie musi się martwić - właściwie każde auto, które zostało wyprodukowane po 2000 roku, ma już na poziomie fabrycznym przyciemnione szyby właśnie o wspomniany tu poziom (producenci korzystają z przyciemniania szyb metodą piecową). Efekt tego przyciemnienia najlepiej widać po otwarciu szyby bocznej - dostrzega się wtedy różnicę pomiędzy naturalnym widokiem, a tym obserwowanym przez szybę, który ma lekko niebieski bądź zielonkawy odcień. Co ważne, dołożenie do tego jakiejkolwiek folii sprawi, że wyznaczone normy zostaną przekroczone - dotyczy to nawet folii bezbarwnej.
Jakie są korzyści z przyciemniania szyb?
Przyciemnianie szyb to nie tylko kwestia wyglądu auta, lecz przede wszystkim zwiększenia komfortu jazdy oraz bezpieczeństwa. Jakie zatem konkretnie są plusy takiej opcji?
- Komfort termiczny - przyciemniane szyby sprawiają, że wnętrze samochodu nagrzewa się o wiele wolniej.
- Komfort jazdy - ograniczone są promienie słoneczne, a co za tym idzie, zredukowane też blaski, pojawiające się refleksy i inne efekty świetlne, które mogą znacznie obniżać komfort jazdy pasażerów.
- Zwiększone bezpieczeństwo - wyżej opisany punkt śmiało można odnieść także do kwestii bezpieczeństwa. Wspomniane efekty świetlne nieraz mogą doprowadzić do oślepienia kierowcy czy jego rozproszenia, a stąd już blisko do wypadku.
- Zabezpieczenie cennych przedmiotów - jeśli często w danym aucie przewożone są cenne rzeczy, jak np. laptop, sprzęt fotograficzny, muzyczny, poufne dokumenty etc., przyciemniane szyby ograniczają możliwość ich dostrzeżenia i tym samym mogą zmniejszyć ryzyko kradzieży.
- Ochrona przed rozbiciem szyby - jeśli są przyciemnione folią, stanowi ona dodatkowe zabezpieczenie przed rozbiciem na drobne części. To istotne np. w przypadku wypadku, gdy szyba popękana na małe kawałeczki może doprowadzić do zranienia.
- Ochrona osób - przyciemniane szyby są też jednym z istotnych elementów aut, które przewożą ochraniane osoby. Jeśli tylne szyby są całkowicie zaciemnione, zupełnie nie widać, kto siedzi na siedzeniach pasażerów.
Jak więc widać, przyciemnianie szyb może być pomocne zarówno rodzinom z dziećmi, znacznie zwiększając komfort jazdy, jak i wesprzeć np. firmy ochroniarskie. Nie zapominajmy też o wspomnianym aspekcie wizualnym - to także może być powód, dla którego niektórzy decydują się na przyciemnianie szyb.
Jak przyciemnić szyby w samochodzie?
Oba ze sposobów zostały już wymienione - przyciemnianie szyb można wykonać dwoma metodami:
- piecową - korzystają z niej producenci aut. Szyby są wtedy metalizowane tlenkami tytanu właśnie w piecu. Ten sposób jest bardzo trwały i skuteczny;
- foliową - szyby są wtedy oklejane ręcznie, a wykorzystuje się do tego specjalną folię, która z czasem może niestety stracić swoją jakość, co wiąże się z wyblaknięciem i tym samym zwiększeniem przepuszczalności światła.
Obie metody mają swoje plusy i minusy. Przewagą piecowej zdecydowanie jest trwałość, lecz zwykle daje ona słabsze efekty niż oklejanie szyb samochodowych folią, która jest bowiem w stanie o wiele mocniej zaciemnić szyby.
Przyciemnianie szyb folią - co warto wiedzieć?
- Folia, której używa się do przyciemniania szyb, musi mieć atest, np. Instytutu Ceramiki i Materiałów Budowlanych (ICiMB), a także homologację, co jest wpisem do rejestru firm montujących tego typu folię.
- To folia bardzo cienka, którą montuje się od wewnątrz.
- Specjalnej folii do przyciemniania szyb można spokojnie używać także do oklejania szyby tylnej, która jest ogrzewana - nie ma to negatywnego wpływu na pracę wspomnianego ogrzewania.
- Przyciemnianie szyb przy użyciu folii nie powinno wpływać negatywnie na gwarancję fabryczną, której producent udzielił na dany samochód.
Przyciemnienie szyb - cena
Trudno podać konkretną kwotę, którą należy zapłacić za przyciemnianie szyb metodą foliową. Cena jest zwykle wyliczana indywidualnie i zależy zarówno od rodzaju używanej folii, jak i cech samochodu (przede wszystkim wielkości szyb, które podlegają oklejeniu). Zazwyczaj trzeba jednak liczyć się z kosztem około 500-800 zł. Co istotne, mowa o przyciemnianiu szyb przez specjalistyczne firmy. Można to jednak zrobić także samodzielnie - wtedy zapłacimy tylko za samą folię (ceny zaczynają się już od 6-8 zł za m2, a kończą nawet na 50 zł) i narzędzia potrzebne do jej zaaplikowania. Niestety, nie jest to wcale łatwe zadanie, a sposób nałożenia folii często wpływa też na trwałość, skuteczność i wygląd.
A co z ceną za przyciemnianie szyb metodą piecową? Jest ona droższa niż foliowa - zwykle trzeba za taką usługę zapłacić około 1000-2000 zł.
Przyciemniane szyby a ubezpieczenie
Czy przyciemnianie szyb może wpłynąć na koszt ubezpieczenia OC? Owszem, zdarza się, że w sytuacji, gdy właściciel pojazdu zgłosi do towarzystwa ubezpieczeniowego taką modyfikację, konieczna okaże się rekalkulacja ceny polisy. Co ważne, zgłoszenie takiej zmiany jest obowiązkiem posiadacza auta - jeśli tego nie zrobi, naraża się na brak wsparcia ze strony ubezpieczyciela w razie ewentualnego wypadku (niezgłoszenie modyfikacji może być jednym z powodów wyłączenia odpowiedzialności ubezpieczyciela, co wiąże się z koniecznością zapłacenia za powstałe szkody z własnej kieszeni).
W jakich jeszcze przypadkach informacja o przyciemnianych szybach będzie szczególnie istotna? Warto wspomnieć przede wszystkim o ubezpieczeniu autocasco (AC) oraz ubezpieczeniu szyb, o które w UNIQA można rozszerzyć pakiet polisy OC. Koszt takiego rozszerzenia to zaledwie kilkadziesiąt złotych w skali roku, a pozwala zabezpieczyć się przed najczęściej występującą szkodą, czyli właśnie szkodą szybową. Co ważne w kontekście ostatniego z wymienionych tu ubezpieczeń, jeśli posiadasz i AC, i ubezpieczenie szyb, zniszczenie ich pokryje właśnie polisa szybowa - dzięki temu nie stracisz zniżek na AC. Jeśli zaś chodzi o przyciemnione szyby, niestety, ubezpieczenie pokryje koszt wymiany zniszczonych elementów, ale koszt przyciemniania nie będzie podlegał zwrotowi.
Warto też dodać, że nie tylko niezgłoszenie modyfikacji wprowadzonej w samochodzie może być podstawą do wspomnianego wyłączenia odpowiedzialności ubezpieczyciela, lecz także forma zmiany - jeśli będzie ona niezgodna z prawem, tj. szyby będą przyciemnione zbyt mocno, w razie wypadku ubezpieczyciel może nie wypłacić odszkodowania. Nie ma więc co ryzykować - nie tylko ewentualnym brakiem odszkodowania, lecz także bezpieczeństwem swoim i innych uczestników ruchu drogowego.