Rodzaj nadwozia – jak wpływa na wysokość polisy OC?
Przy wyliczaniu składki na ubezpieczenie OC pojazdów ubezpieczyciel bierze pod uwagę wiele czynników. Znaczenie ma m.in. to, jaki samochód zostanie objęty ochroną. Liczą się: marka, model, pojemność silnika, a często nawet aktualny i prognozowany przebieg. Czy na wysokość składki wpływa również rodzaj nadwozia? Co oznacza ten termin? Jakie są typy nadwozi samochodów?
Rodzaj nadwozia auta
Zanim sprawdzimy, jak nadwozie samochodu wpływa na wysokość składki na ubezpieczenie OC, dowiedzmy się, czym w ogóle jest owo nadwozie. Otóż jest to jeden z głównych elementów składowych pojazdu, a w zasadzie jego bazowa część. Inaczej nazywa się je karoserią. Nadwozie mieści przedział pasażerski, bagażowy, a także komorę silnika. Może być samonośne (ma zastosowanie najczęściej w przypadku aut osobowych) lub ramowe (wykorzystywane w pojazdach terenowych).
Rodzaj nadwozia ma wpływ na masę pojazdu, bezpieczeństwo pasażerów czy na właściwości jezdne. Dzieli się je, biorąc pod uwagę różne kryteria. Mogą to być nadwozia jedno‑, dwu‑ lub trzybryłowe. W tym przypadku kryterium jest liczba brył, z których składa się podwozie. Jednobryłowe to takie, w których nie da się jednoznacznie wyróżnić komory silnika czy bagażowej – całość stanowi jedną bryłę. Taki rodzaj nadwozia stosuje się w autach miejskich czy w minivanach. W dwubryłowym przedziały te są już wyraźnie widoczne. Najstarszym jest nadwozie trójbryłowe, które jest wykorzystywane w klasycznych sedanach.
Jednak podstawowe typy nadwozi samochodowych, które zresztą są prawdopodobnie znane większości użytkownikom aut, to:
- Sedan – klasyczne i eleganckie nadwozie, które najczęściej było spotykane w XX wieku i w dalszym ciągu cieszy się zainteresowaniem. Składa się ono z trzech brył, które są połączone ze sobą w miejscach, w których znajdują się słupki dachowe. To one stanowią ważny element nośny nadwozia. Takie pojazdy mogą występować w wersji dwu‑ lub czterodrzwiowej. Ten rodzaj nadwozia ma wiele zalet. Przede wszystkim przestrzeń bagażowa zapewnia dużo miejsca, dlatego sedany są często wybierane jako auta rodzinne. Obecnie pod względem popularności ustępują one jednak hatchbackom oraz liftbackom. Ten typ nadwozia ma zastosowanie w przypadku najbardziej reprezentatywnych modeli pojazdów.
- Hatchback – charakterystyczne dla tego rodzaju nadwozia jest to, że dostęp do bagażnika możliwy jest w tym przypadku poprzez unoszone drzwi tylne, które znajdują się w jednej bryle z kabiną pasażerską. Dostępne są modele trzy‑ i pięciodrzwiowe, przy czym jednym z drzwi jest wspomniana tylna klapa. W przypadku hatchbacków występuje nadwozie jedno‑ lub dwubryłowe, a część bagażowa zajmuje najczęściej maksymalnie 20 proc. jego powierzchni. Ten rodzaj nadwozia ma zastosowanie zwykle w przypadku pojazdów małych i średniej wielkości. Popularność tego rodzaju nadwozia wynika m.in. z tego, że jest ono praktyczne.
- Kombi – kolejny rodzaj nadwozia, który ma wielu zwolenników. Charakterystyczny w tym przypadku jest wydłużony, bardzo pojemny bagażnik. Wysokość w części bagażowej jest podobna do części pasażerskiej. Na ten typ nadwozia decydują się przede wszystkim rodziny z dziećmi, które potrzebują jak największej powierzchni bagażowej, ale nie tylko. Pasażerowie mają dla siebie w takich autach dużo miejsca. Kiedyś samochody typu kombi były niechętnie wybierane ze względu na mało atrakcyjny wygląd, ale obecnie producenci dbają o to, by bryła takiego pojazdu była nowoczesna. To auta wręcz stworzone dla rodzin – bagażnik pomieści wózek czy rowerek, a jeszcze przy okazji kilka walizek z rzeczami. Kombi to auto idealne na dłuższe wycieczki w większym gronie.
- Liftback – stanowi połączenie nadwozia typu sedan i hatchback, ale najbardziej zbliżony jest do ostatniego z wymienionych. Auto również zakończone jest pokrywą bagażnika. Różnica polega na tym, że w tym przypadku pokrywa ta jest jednak bardziej nachylona. Liftback jest rodzajem nadwozia dwu‑ lub trójbryłowego. Takie auta obecnie produkowane są już wyłącznie w wersji pięciodrzwiowej, ale kiedyś dostępne były również modele trzydrzwiowe, np. Ford Escort.
- Minivan – najczęściej są to auta o nadwoziu jednobryłowym, ale mogą być one również dwubryłowe. Nazwa pochodzi oczywiście od vana, czyli samochodu dostawczego, a jako że jest to pojazd mniejszy, to dodano przedrostek mini. To auta przeznaczone przede wszystkim dla rodzin, gdyż ich wyposażone uwzględnia najczęściej 5 siedzeń, choć oczywiście dostępne są także modele z 7 czy 8 siedzeniami – dodatkowe mogą być ukryte w pojemnym bagażniku.
- Limuzyna – to auta kojarzone przede wszystkim z luksusem. Są to najczęściej pojazdy trójbryłowe, które mają nawet kilkanaście miejsc siedzących, a także barek, wysokiej klasy sprzęt audio czy telefon.
- Pick-up – ten model nadwozia montowany jest przede wszystkim w samochodach terenowych i dostawczych. Cechą rozpoznawczą takiego pojazdu jest przede wszystkim platforma ładunkowa, która znajduje się za kabiną pasażerską. Auto może być przeznaczone dla dwóch pasażerów, ewentualnie dla większej ich liczby, jeśli zostanie w nim zainstalowana ławeczka. Wtedy samochód pomieści nawet do 6 osób.
- Kabriolet – to bardzo charakterystyczny typ nadwozia, w przypadku którego nie ma stałego dachu, tzn. można go składać i rozkładać. Najczęściej auta te dostępne są w wersji dwudrzwiowej, a ich wyposażenie uwzględnia co najmniej 2 siedzenia. Takie samochody efektownie wyglądają, ale w Polsce nie mają wielu zwolenników ze względu na to, że w naszym kraju tylko przez niewielką część roku warunki pogodowe pozwalają na jazdę ze złożonym dachem.
Typ nadwozia a ubezpieczenie OC
Auta zdecydowanie różnią się od siebie ze względu na typ nadwozia. Czy jest to czynnik, który może być brany przez towarzystwo ubezpieczeniowe pod uwagę przy wyliczaniu składki na OC? Zdecydowanie tak. Tylko kto zapłaci więcej, a kto mniej?
Towarzystwa ubezpieczeniowe analizują statystyki wypadków i na tej podstawie są w stanie ocenić, jakimi samochodami jeżdżą kierowcy, którzy najczęściej są sprawcami niebezpiecznych szkód. Ubezpieczyciele zdają sobie sprawę z tego, że posiadacz auta kombi, który ma żonę i dzieci, i głównie z nimi podróżuje swoim autem, statystycznie spowoduje mniej wypadków niż kawaler, który jeździ sedanem czy kabrioletem. Dla zakładu ubezpieczeń kluczowe znaczenie ma ryzyko ubezpieczeniowe. Im jest ono większe, tym wyższa musi być składka.
Na stosunkowo przystępną cenę za ubezpieczenie OC mogą liczyć właściciele pickupów. Dlaczego? Przyczyna jest dosyć prosta – statystycznie prowadzący takie pojazdy powodują mniej szkód niż np. posiadacze sedanów. Rodzaj nadwozia ma wpływ na składkę na OC. Ile wynosi koszt ochrony ubezpieczeniowej? Żeby to wyliczyć, należy skorzystać z kalkulatora OC i dopiero wówczas dowiemy się, z jakim wydatkiem wiąże się zakup ubezpieczenia.