Wartość rezydualna samochodu – czym jest, od czego zależy?
Przymierzając się do kupna pojazdu, bierzemy pod uwagę wiele kwestii. Znaczenie ma dla nas cena auta, pojemność bagażnika, jego wymiary, kolor karoserii, liczba siedzeń i nie tylko, ale nie wszyscy pamiętają o wartości rezydualnej. Co to oznacza i dlaczego powinno być to istotne dla każdego, kto chce dobrze wybrać samochód?
Co to jest wartość rezydualna?
Kupując nowe auto, musimy liczyć się z tym, że będzie ono szybko traciło na wartości. W przypadku każdego pojazdu może to następować w innym tempie. To, jaka będzie przewidywana cena samochodu po danym czasie eksploatacji określa się jako wartość rezydualna auta. Załóżmy, że kupujemy samochód za 100 tys. zł. Jeśli jego wartość rezydualna po 3 latach wynosi 40 proc., to po tym czasie sprzedamy pojazd za 60 tys. zł. Ma to znaczenie w przypadku firm (które posiadają flotę kilkudziesięciu samochodów) jak i klientów indywidualnych. Jeżeli pojazd szybko traci na wartości, to i my dużo stracimy. Przy sprzedaży otrzymamy mniej pieniędzy niż w przypadku innego pojazdu. To z kolei przekłada się na konieczność zainwestowania większych środków w zakup nowego, wymarzonego auta.
Wartość rezydualna samochodów zależy od wielu czynników, a różne instytucje przeprowadzają analizy dotyczące tego, jaką kwotę otrzymają nabywcy popularnych marek po 3 latach korzystania z pojazdu. Z raportu Info-Ekspert opublikowanego przez Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar wynika, że najpopularniejsze w Polsce modele aut kompaktowych w ciągu 3 lat tracą na wartości od 31 do 48 tys. zł., tj. od 50 do blisko 60 proc. Samochód, który kosztował nas 100 tys. po 3 latach wart jest już zaledwie 50–60 tys. zł. Do kosztu posiadania pojazdu należy wliczyć zatem nie tylko bieżące opłaty, ale również utratę wartości auta w czasie.
Co ciekawe, cena aut kompaktowych po danym okresie użytkowania spada zdecydowanie szybciej niż w przypadku popularnych w Polsce SUV-ów. Z danych tej samej instytucji wynika, że wartość rezydualna najpopularniejszych pojazdów z tego segmentu po 3 latach wynosi od ok. 33 do 50 proc. To duża różnica, na którą być może nie każdy kierowca zwracał uwagę.
Ile tracą na wartości samochody?
Nie w przypadku każdego samochodu dostaniemy od razu informację o jego wartości rezydualnej, ale nic nie stoi na przeszkodzie, żeby samodzielnie ją wyliczyć. Jak to zrobić? Jak obliczyć wartość pojazdu po 3 latach? Wynik podaje się w procentach, a do jego ustalenia potrzebujemy danych o tym, jak zmienia się cena auta. Jeśli wybierzemy dany model w salonie, to należy sprawdzić, ile wynosi jego cena po 3 latach – źródłem informacji mogą być serwisy z ofertami motoryzacyjnymi. Należy jednak wziąć pod uwagę eksploatację pojazdu. Szacowana wartość samochodu po 3 latach zależy m.in. od tego, ile będzie wynosić przebieg auta. Cena pojazdu będzie inna, jeśli przez ten czas pokonamy 30 tys. km, a inna w przypadku 90 tys. km. Zatem obliczenie wartości rezydualnej samochodu, który nam się podoba, przy uwzględnieniu wyłącznie przeciętnej rynkowej – nie do końca daje obraz ceny pojazdu po 3 latach.
Od czego zależy szacunkowa wartość samochodu po 3 latach?
Bezdyskusyjnie bardzo ważna w przypadku ceny auta jest jego marka czy obowiązujące w danym momencie trendy. Popularność wybranego modelu najczęściej przekłada się na jego większą cenę, ale należy też pamiętać, że kiedy liczba takich pojazdów na rynku będzie rosła, przełoży się na spadek wartości. Z badań ekspertów z branży leasingowej wynika, że nowe auta tracą na wartości od 30 do 60 proc. w ciągu 3 lat od ich zakupu. To bardzo duża utrata, dlatego warto brać tę kwestię pod uwagę. To, czy nasz pojazd po takim czasie będzie wart 70 czy 30 tys. zł stanowi jednak dużą różnicę.
Bardzo ważnym czynnikiem wpływającym na wartość rezydualną jest intensywność użytkowania samochodu. Wystarczy porównać oferty tych samych modeli pojazdów z różnym przebiegiem, żeby zauważyć, jak kształtują się ceny. Zainteresowani szukają auta, które ma za sobą jak najmniej przejechanych kilometrów. Dlaczego? Gdyż taki pojazd teoretycznie powinien być mniej awaryjny i lepiej utrzymany, ale będzie on również wart więcej niż pojazd z dużym przebiegiem.
Wartość rezydualna a ubezpieczenie OC
Wysokość składki na OC zależy od wielu czynników, a w tym od tego, jaki pojazd podlega ubezpieczeniu. W przypadku drogich aut o dużej pojemności silnika spadek wartości rezydualnej jest największy. Jednocześnie składka na OC wyliczana dla takich samochodów jest wyższa niż dla małych aut miejskich, które charakteryzują się niższą utratą wartości.