Przedłużona gwarancja sprzętu domowego – jak działa, czy warto?
Kupując sprzęt, z pewnością zakładasz, że będzie ci on służyć niezawodnie przez wiele lat. Otrzymasz na niego gwarancję i w tym okresie ewentualne usterki zostaną usunięte bez dodatkowych opłat. Często producent sprzętu daje możliwość wydłużenia tego okresu, dzięki czemu przez dłuższy czas będziesz zwolniony z kosztów naprawy sprzętu w serwisach. Czy warto skorzystać z tej propozycji? Jak działa przedłużona gwarancja?
Sprzęt domowy – jak często go wymieniamy?
Producenci telewizorów, lodówek, pralek i innych urządzeń wprowadzają do swojej oferty nowe modele rozwiązań w takim tempie, że wręcz możesz za tym nie nadążać. Kolejna wersja urządzenia ma z reguły bardziej zaawansowane funkcje, których być może nie ma twój sprzęt. To może cię skusić do wymiany sprzętu, mimo tego, że sprzęt, który posiadasz, działa niezawodnie i nigdy nie ulegał awarii. Z drugiej strony – częste problemy z rozwiązaniem zmuszają nas do jego wymiany wcześniej niż zakładaliśmy.
Ciekawe wnioski płyną z raportu przygotowanego na zlecenie niemieckiej Federalnej Agencji Ochrony Środowiska (UBA Umweltbundesamt). Jak się okazuje, pracownicy Instytutu Badawczego Öko-Institut oraz Universität Bonn dowiedli, że rośnie odsetek sprzętów, które przestały działać w ciągu 5 lat od zakupu. W 2004 roku taki problem dotyczył 3,5 proc. urządzeń, a tymczasem w 2013 było to już 8,3 proc. Z raportu wynika również, że:
- Płaskie telewizory wymieniamy co 5–6 lat, a w przypadku odbiorników kineskopowych było to 10–11 lat.
- Czas użytkowania pralki skrócił się o 3 lata.
- Nowe lodówki kupujemy o półtora roku wcześniej.
Potwierdzają to również inne badania. Podobne wnioski płyną także z raportu Stena Recycling, który przygotowano na podstawie opinii użytkowników sprzętów. Jak wynika z analizy:
- Najczęściej musimy wymieniać małe akcesoria elektroniczne – co 2–3 lata.
- Większe sprzęty, takie jak odkurzacze, kupujemy co około 6 lat.
- Urządzenia duże, takie jak pralki czy lodówki, służą nam nawet 10 lat.
Bardzo rzadko przyczyną wymiany jest chęć zakupu nowego sprzętu. Aż 89 proc. respondentów chętnie dalej korzystałoby z urządzenia, jeśli tylko byłoby ono sprawne. 40 proc. ankietowanych stwierdziło, że koszty naprawy usterek są najczęściej zbyt wysokie i dlatego decydują się oni na zakup nowych rozwiązań.
Co ciekawe, jednocześnie coraz więcej wydajemy na sprzęty domowe. Jak wynika z danych Związku Pracodawców AGD APPLiA Polska, w pierwszym kwartale 2019 roku producenci sprzętu AGD sprzedali do dystrybucji o 6 proc. więcej urządzeń, a ich wartość była o 9 proc. wyższa niż w tym samym kwartale 2018 roku. Jednocześnie kupujemy coraz droższy sprzęt, co wynikać może z większych zarobków.
Inwestując w nowe urządzenia, otrzymujesz jednocześnie gwarancję na sprzęt elektroniczny. Jeśli do usterki dojdzie w okresie gwarancyjnym, to wówczas najczęściej za naprawę nie zapłacisz, chociaż nie każdy problem będzie możliwy do rozwiązania bez kosztów. Przez jaki czas obowiązuje taka gwarancja? Ile kosztuje jej przedłużenie i czy to się opłaca?
Jak działa gwarancja?
Kupując nowe urządzenie, powinieneś otrzymać wraz z nim gwarancję, która może w przyszłości stanowić podstawę złożenia reklamacji. Jej treść powinna być jasna i napisana w języku polskim. Muszą się w niej znaleźć takie informacje jak:
- Czas trwania ochrony.
- Zasięg terytorialny.
- Nazwa i adres firmy, która udziela gwarancji lub nazwa jej przedstawiciela.
- Stwierdzenie: „Gwarancja nie wyłącza, nie ogranicza ani nie zawiesza uprawnień kupującego wynikających z przepisów o rękojmi za wady rzeczy sprzedanej”.
Jak długo obowiązuje ochrona gwarancyjna? Wszystko zależy od woli firmy, która na swój sprzęt może ją przyznawać nawet dożywotnio, w praktyce jednak jest to rzadkością. Jeśli w oświadczeniu gwarancyjnym nie znajduje się informacja o okresie ochrony, to wówczas należy przyjąć, że trwa ona 2 lata. Termin ten liczy się od dnia, w którym towar został wydany klientowi. Co się jednak dzieje, jeśli złożysz reklamację i usterka zostanie usunięta? Wtedy termin gwarancji na naprawioną część urządzenia biegnie od nowa.
Ile czasu ma gwarant na usunięcie usterek zgłoszonych w ramach gwarancji? Obowiązuje termin wskazany w oświadczeniu gwarancyjnym. W przypadku gdy nie został on określony, to wówczas przyjmuje się, że gwarant musi wykonać swoje obowiązki nie później niż w terminie 14 dni od dostarczenia mu rzeczy.
Jeśli chodzi o zasady wykonania niezbędnych napraw i udostępnienia sprzętu, to mogą one wyglądać różnie w zależności od producenta i rodzaju urządzenia. Np. w przypadku naprawy płyt gazowych często firmy ustalają z klientem dogodny termin, w którym serwisant pojawi się w jego domu, by naprawić urządzenie. Jeśli nie będzie to możliwe na miejscu, to wówczas zabierze on sprzęt ze sobą. Podobne zasady mogą obowiązywać w przypadku pralek czy lodówek. Mniejsze sprzęty, które nie będą sprawiać problemów w transporcie, z reguły odbiera od właściciela kurier, a po naprawie sprzęt zostanie odesłany.
Przedłużona gwarancja – czy opłaca się na nią zdecydować?
Często użytkownicy sprzętów narzekają, że ich urządzenia przestały działać zaraz po zakończeniu się okresu gwarancyjnego, czyli najczęściej po 24 miesiącach. Nie są świadomi tego, że jednak czas ten nie musi trwać tylko 2 lata. Sprzedawca może udzielić krótszej gwarancji, a nawet w ogóle jej nie dawać. Dlatego, zanim kupisz urządzenie, koniecznie zapoznaj się z warunkami, jakie oferuje dana firma. Często sprzęt sprzedawany konsumentowi ma 2-letni okres gwarancyjny, ale już kupiony na firmę o rok krótszy.
Bez względu na to, ile wynosi ten okres, bardzo często sprzedawcy oferują możliwość jego wydłużenia. Za dopłatą możesz bezpłatnie korzystać z napraw dokonanych przez serwis przez np.5 lat. Na czym to polega? Przede wszystkim nie jest to już oferta producencka. Przedłużona gwarancja jest ubezpieczeniem, a klient zawiera za pośrednictwem sklepu umowę z towarzystwem ubezpieczeniowym.
Czy zawsze się to kalkuluje? Musisz przede wszystkim brać pod uwagę to, jak długo będziesz korzystać z danego sprzęt. Raczej nie wymieniamy pralki czy lodówki częściej niż co 5 lat, ale już bardzo często tak się dzieje w przypadku np. czajników. Zatem teoretycznie zakup takiej dodatkowej ochrony może być dobrym rozwiązaniem, jeśli chodzi o sprzęty użytkowane przez dłuższy okres. Przede wszystkim jednak należy zwrócić uwagę na ogólne warunki takiego ubezpieczenia. Duże znaczenie mają wykluczania odpowiedzialności – ochrona nie musi obowiązywać w każdym przypadku.
Zasady rozszerzonej gwarancji mogą być inne w zależności od sklepu. Często oferują one różne pakiety ochrony, np. podstawowy, który obejmuje wyłącznie awarię sprzętu oraz rozszerzony, którego zakres jest szerszy. Ubezpieczenie może uwzględniać np.:
- Naprawę lub wymianę urządzenia, które zostało uszkodzone w wyniku przepięcia prądu.
- Pokrycie do określonej kwoty kosztów rozmrożonej żywności, do czego doszło w wyniku awarii lub przypadkowego uszkodzenia sprzętu chłodniczego.
- Sfinansowanie zakupu nowego sprzętu, w przypadku gdy utraciłeś go w wyniku kradzieży z włamaniem lub rabunku.
To tylko przykładowy zakres ochrony, jaki może zapewniać przedłużona gwarancja. Jeśli zamierzasz skorzystać z takiej oferty, to zapoznaj się z jej szczegółami. Możesz również sam zawrzeć z ubezpieczycielem umowę, która zapewni ci odpowiednią ochroną. Wybierz ubezpieczenie mieszkania z rozszerzeniami, dzięki którym twój sprzęt będzie wystarczająco chroniony. Możesz zdecydować się na ubezpieczenie wyposażenia przed kradzieżą z włamaniem, powodzią, stłuczeniem elementów szklanych. Wybierz także assistance domowy, w ramach którego możesz skorzystać m.in. z usług specjalisty od sprzętu RTV/AGD. Warto kompleksowo zabezpieczyć sprzęty w swoim domu i zakupić ochronę dla wszystkich urządzeń, które posiadasz, a nie wyłącznie dla tego, które zdecydowałeś się nabyć.