Jak działa Turystyczny Fundusz Gwarancyjny? Czy każde biuro podróży składa deklarację co do wysokości składki do Turystycznego Funduszu Gwarancyjnego?
Fala upadłości biur podróży działających na polskim rynku spowodowała, że pojawiła się potrzeba zwiększenia bezpieczeństwa Polaków korzystających z usług turystycznych czy wyjeżdżających za granicę z touroperatorami. Tak powstał Turystyczny Fundusz Gwarancyjny. Jak działa i w jakich sytuacjach należy się do niego zwrócić?
Czym jest TFG? Turystyczny Fundusz Gwarancyjny i jego historia
Turystyczny Fundusz Gwarancyjny, w skrócie TFG, to instytucja powołana do życia w celu wszechstronnego wspierania osób poszkodowanych w wyniku pojawienia się sytuacji związanej z niewypłacalnością biur podróży. Bankructwa takich podmiotów doprowadziły do tego, że tysiące turystów pozostawało bez pomocy za granicą i musiało na własną rękę opłacić powrót do kraju.
Podstawą funkcjonowania Turystycznego Funduszu Gwarancyjnego są przepisy ustawy z dnia 22 lipca 2016 roku o zmianie ustawy o usługach turystycznych oraz ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Powstał w ramach Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego (UFG), który chroni nie tylko turystów, ale może przede wszystkim osoby poszkodowane w wypadkach drogowych, które ucierpiały w zdarzeniach spowodowanych przez osoby nieposiadające obowiązkowego ubezpieczenia OC komunikacyjnego.
TFG jest właściwie II filarem zabezpieczenia finansowego wszelkiego typu wydarzeń turystycznych, podczas gdy pierwszym pozostają:
- gwarancja ubezpieczeniowa,
- gwarancja bankowa,
- ubezpieczenie na rzecz klientów,
- ubezpieczenie rachunku powierniczego.
Budżet Turystycznego Funduszu Gwarancyjnego
Biura podróży są zobowiązane do odprowadzania do Turystycznego Funduszu Gwarancyjnego składek za każdego uczestnika organizowanej przez nie imprezy turystycznej. Ma to zabezpieczyć interesy klientów na wypadek problemów z płynnością finansową touroperatorów. Wysokość składki odprowadzanej do TFG uzależniona jest od:
- kraju, do którego udaje się podróżny i wysyła go do niego biuro,
- środka transportu, którym podróżuje turysta.
Składki są wpłacane do TFG przez wszystkie osoby prowadzące działalność gospodarczą taką jak biuro podróży w trybie comiesięcznym. Najpierw właściciel firmy musi złożyć deklarację co do wysokości składki do Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego. Jeśli nie opłaci tej składki i nie złoży deklaracji, w konsekwencji zostanie wykreślony z rejestru organizatorów turystyki oraz otrzyma zakaz wykonywania tego typu działalności przez okres 3 lat.
W składanej do UFG deklaracji należy wskazać:
- wysokość wyliczonej składki na rzecz TFG,
- liczbę i rodzaj zawartych w danym miesiącu umów z turystami,
- całkowitą liczbę turystów, z którymi podpisano umowy,
- dane o posiadanych przez pośrednika zabezpieczeniach finansowych wraz z informacją o podmiotach, które takich zabezpieczeń udzieliły,
- informację o liczbie klientów, za których została wpłacona składka.
Składka na TFG wynosi od 0 zł do maksymalnie 15 zł za każdego indywidualnego klienta, z którym biuro podróży zawarło umowy. Składka nie jest objęta podatkiem VAT.
Obecnie istnieje już możliwość złożenia e-deklaracji o wysokości składki na Turystyczny Fundusz Gwarancyjny, co wymaga podania specjalnego numeru ewidencyjnego z Centralnej Ewidencji Organizatorów Turystyki i Przedsiębiorców Ułatwiających Nabywanie Powiązanych Usług Turystycznych oraz indywidualnego hasła nadawanego przez UFG.
Jakie wypłaty realizowane są z TFG?
Turysta, który wyjechał lub miał wyjechać na imprezę turystyczną z biurem podróży, które ogłosiło niewypłacalność, może otrzymać ze środków TFG pieniądze ( w przypadku niewystarczjącej sumy gwarancyjnej z gwarancje turystycznej) , jakie w całości będą przeznaczone na pokrycie kosztów transportu oraz zakwaterowania podróżnych. Jeśli wycieczka czy wczasy nie dojdą do skutku, wówczas pełna kwota uiszczona na rzecz touroperatora zostanie zwrócona klientowi przez Turystyczny Fundusz Gwarancyjny. Nawet jeśli została wpłacona tylko zaliczka tytułem przedpłaty za wydarzenie turystyczne, ona również podlegać będzie zwrotowi z budżetu TFG.
Oprócz tego turysta ma możliwość odzyskania części wpłaconych do biura podróży pieniędzy, jeśli plan wyjazdu uległ zmianie lub został zmodyfikowany, ale wyłącznie z przyczyn, które były niezależne od klienta.
Trzeba podkreślić, że TFG działa wyłącznie w przypadku imprez turystycznych, które organizowane są przez biura podróży czy pośredników turystycznych wpisanych do Centralnej Ewidencji Organizatorów Turystyki i Przedsiębiorców Ułatwiających Nabywanie Powiązanych Usług Turystycznych. Dlatego będzie wspierał i pomagał osobom, które:
- wpłaciły pieniądze do biura turystycznego czy pośrednika, a impreza turystyczna nie doszła do skutku,
- nie mogą wrócić z wyjazdu, choć transport zapewniał organizator,
- na miejscu imprezy turystycznej dowiedziały się, że do niej nie dojdzie i muszą wrócić do kraju albo skorzystać z zakwaterowania zamiennego,
- wzięły udział w imprezie turystycznej, ale nie zostały spełnione wszystkie gwarantowane usługi,
- mają problem z przerwaniem imprezy w trakcie jej trwania.
TFG zapewnia poszkodowanym turystom wsparcie finansowe, przekazane np. na powrót do kraju danym środkiem transportu, ale i zwrot wpłaty na opłaconą, choć niezrealizowaną usługę.