Lot czarterowy – czym są czartery? Czym różni się lot czarterowy od lotu rejsowego?
W 2023 roku polskie lotniska obsłużyły ponad 50 mln pasażerów, a swoje rekordy w tym zakresie pobiły porty regionalne, na czele z Krakowem i Modlinem pod Warszawą. Takie Lotniska obsługują różnego rodzaju loty – w tym rejsowe i czarterowe. Zwłaszcza w okresie wakacyjnym loty charters są regularnie organizowane z Polski do wakacyjnych destynacji. Czym właściwie są czartery?
Co warto wiedzieć w przypadku lotów czarterowych?
Loty czarterowe nierozerwalnie wiążą się z działalnością biur podróży i przygotowywanymi przez nie ofertami wyjazdów. Na czym to polega? Touroperator wynajmuje samolot wraz z załogą, by zapewnić odpowiedni środek transportu dla swoich klientów i móc ich przewieźć na miejsce zorganizowanego wypoczynku. Jeśli więc planujesz wakacje w Grecji, Egipcie czy w Turcji z biurem podróży, a w ofercie masz również ujęty przelot, to właściwie pewne, że będzie to czarter.
Biletów na lot czarterem zazwyczaj nie ma w regularnej sprzedaży. Zdarza się jednak, że biura podróży pozwalają je kupić, jeśli nie uda się zapełnić wszystkich miejsc w samolocie. Zwykle takie bilety są tańsze niż nawet w ramach tanich linii.
Lot czarterowy a lot rejsowy – czym się różnią?
Lotniska obsługują nie tylko loty czarterowe, ale i rejsowe. Rejsowe samoloty latają na ustalonych trasach. Dlatego o lotach rejsowych często mówi się, że mamy do czynienia z regularnymi połączeniami lotniczymi. Planując np. wyjazd do Anglii, na własną rękę, bez biura podróży, z pewnością będziesz kupował bilety na lot rejsowy.
Najtaniej możesz rezerwować je na długo przed planowaną podróżą, odwrotnie niż w przypadku czarterów. Można powiedzieć, że sprzedaż biletów na czartery odbywa się w formule „last minute”, czyli na ostatnią chwilę.
Tym, co jeszcze odróżnia loty rejsowe od czarterowych, jest poziom oferowanych usług. W przypadku normalnych lotów możesz wybrać taryfę czy klasę – klasę ekonomiczną (budżetową), biznesową czy pierwszą. W czarterach najczęściej w ogóle nie ma podziału na takie klasy i wszyscy podróżują na takich samych zasadach.
Wykupując wycieczkę z przelotem w biurze podróży, od razu masz zapewnione podstawowe ubezpieczenie za granicę. To zobowiązanie ze strony touroperatora wynikające z przepisów. Ma ono ograniczony zakres, ale jednak zawsze będziesz mieć pewną ochronę z tytułu takiej polisy. Jeśli lecisz samolotem rejsowym, możesz wykupić na własną rękę ubezpieczenie lub za pośrednictwem linii lotniczej wybrać odpowiedni pakiet ochronny. Zwróć uwagę, że np. nasze ubezpieczenie turystyczne UNIQA Europa i świat obejmować może ryzyko opóźnienia samolotu, zgubienia czy opóźnienia bagażu, a także koszty leczenia i rehabilitacji, NNW czy OC w życiu prywatnym.
Podczas podróży do Europy podstawowe ubezpieczenie zdrowotne i dostęp do publicznej służby zdrowia na zasadach właściwych dla obywateli danego kraju zapewnić może karta EKUZ – Europejska Karta Ubezpieczenia Zdrowotnego. My oferujemy jednak o wiele szerszy zakres ochrony w ramach naszej polisy.
Jak wygląda kwestia bagażu podczas lotu samolotem czarterowym?
Jeśli chodzi o bagaż przewożony podczas lotów czarterowych, najczęściej obejmuje go cena biletu i obejmuje zarówno bagaż rejestrowany, nadawany do luku, jak i bagaż podręczny, który bierzesz ze sobą na pokład. Dopuszczalne wymiary i wagę walizek czy toreb, jakie możesz wziąć ze sobą do samolotu, najlepiej sprawdź w Ogólnych Warunkach Przewozu w biurze podróży.
W liniach regularnych za właściwie każdy bagaż – czy to kabinowy, brany na pokład samolotu, czy za rejestrowy – płaci się dodatkowo przewoźnikowi, zwłaszcza jeśli wybierasz lot tanimi liniami lotniczymi.
Oferty lotów czarterowych – jak zarezerwować?
Oferta biletów na loty czarterowe jest ograniczona i dostępna na przysłowiową ostatnią chwilę za pośrednictwem biur podróży, które wynajmują samolot wraz z załogą. Dlatego byś mógł zarezerwować i kupić taki bilet, powinieneś śledzić oferty czarterów na stronach biur podróży, np. biura Itaka (itaka.pl) czy Rainbow (r.pl). Po zakupie biletu czarterowego otrzymujesz potwierdzenie rezerwacji, a nie, jak w przypadku lotów rejsowych, bilet w formie elektronicznej lub papierowej. Przy kontroli biletowo-bagażowej okazujesz swój paszport lub inny dokument tożsamości pozwalający na przekroczenie granicy (np. w Europie będzie to dowód osobisty), a obsługa lotniska przyzna Ci miejsca w samolocie i wyda kartę pokładową. Dowód czy paszport dla dziecka okazuje rodzic lub opiekun prawny, lecący wraz z dzieckiem jako opieka w samolocie. Miejsca dla nieletnich na ogół są przyporządkowane tak, by opiekun znalazł się tuż obok małego pasażera.