UNIQA ubezpieczenia online
Zaloguj

Czas czytania:

Ubezpieczenie bagażu – ile kosztuje, dlaczego warto je mieć?

Zniszczony, uszkodzony lub zagubiony bagaż na lotnisku, potrafi zepsuć wymarzoną podróż i przysporzyć turystom sporo stresu. Nieprzyjemną sytuacją są również opóźnienia w transporcie bagażu lotniczego. Chcąc uniknąć tego typu problemów i ochronić swój ekwipunek, warto przed wyjazdem wykupić dobre ubezpieczenie bagażu, dzięki któremu uzyskamy rekompensatę poniesionych kosztów i będziemy mogli korzystać z upragnionego urlopu, mimo początkowych trudności. Jaka jest standardowa cena ubezpieczenia bagażu?

odbiór bagażu na lotnisku

Dlaczego warto wykupić ubezpieczenie bagażu?

Wyjeżdżając na wakacyjny urlop, zabieramy ze sobą nie tylko kosmetyki, odzież i obuwie, lecz także często przenośny sprzęt elektroniczny – aparat fotograficzny, kamerę, laptop, tablet. Za bagaż większość towarzystw ubezpieczeniowych uznaje też wózek dziecięcy i fotelik samochodowy. Jeśli lecimy samolotem, może się zdarzyć, że podczas sortowania walizek przez przewoźnika zostaną one uszkodzone lub zagubione (niekiedy dochodzi również do kradzieży). Do zniszczenia cennego dla nas mienia może dojść też w wyniku katastrofy naturalnej. Wykupując ubezpieczenie bagażu, które jest integralną częścią polisy podróżnej – zyskujemy ochronę, co jest szczególnie ważne, jeśli zabieramy na urlop wartościowe przedmioty. Płacąc niewielką kwotę za polisę turystyczną, zabezpieczamy swój bagaż, podróżując na terenie Polski i Europy oraz innych części świata. Warto dodać, że ubezpieczenie bagażu działa nawet wtedy, gdy z powodu nagłej choroby lub nieszczęśliwego wypadku nie jesteśmy w stanie pilnować naszego ekwipunku.

Kiedy działa polisa?

Bagaż podróżny objęty jest ochroną m.in. wtedy, kiedy znajduje się pod opieką osoby ubezpieczonej lub pełnoletnich, bliskich mu osób; został powierzony zawodowemu przewoźnikowi na podstawie dokumentów przewozowych; oddany za pokwitowaniem do przechowalni; zamknięty w indywidualnym pomieszczeniu bagażowym na dworcu lub w hotelu; w pomieszczeniu zajmowanym przez nas w miejscu tymczasowego zakwaterowania albo w sytuacji, gdy jest przewożony przy zachowaniu odpowiednich zabezpieczeń.

Niezależnie od zakresu terytorialnego polisy odszkodowanie otrzymamy również wtedy, gdy nasz dobytek zostanie skradziony, zniszczony lub uszkodzony wskutek wystąpienia zdarzenia losowego, katastrofy, wypadku w środkach komunikacji publicznej, zaginięcia naszych rzeczy oraz kradzieży i rabunku.

Co obejmuje ubezpieczenie bagażu podróżnego?

Zakres ubezpieczenia bagażu zależy od wariantu, na jaki zdecyduje się turysta (podstawowy, rozszerzony). Ubezpieczenie bagażu może być wypłacane w takich sytuacjach, jak:

  • kradzież bagażu,
  • utrata bagażu,
  • uszkodzenia bagażu.

Rekompensata przysługuje ubezpieczonemu w sytuacji, gdy bagaż zostanie skradziony, np. z przechowalni na dworcu, miejsca zakwaterowania turysty, zamkniętej na zamek kabiny przyczepy kempingowej lub bagażnika samochodowego. Ubezpieczony ma prawo do odszkodowania, gdy utraci bagaż, np. w związku z akcją ratowniczą, wynikającą ze zdarzenia losowego (pożaru, powodzi, trzęsienia ziemi, huraganu, lawiny, gradu). 

Kiedy nie możemy liczyć na odszkodowanie od towarzystwa ubezpieczeniowego za skradzione lub zniszczone mienie? Jeśli w bagażu znajdują się przedmioty, takie jak np.:

  • bilety podróżne,
  • środki płatnicze (gotówka, karty, czeki),
  • złoto, srebro, platyna w złomach, sztabkach,
  • klucze,
  • biżuteria,
  • zegarki,
  • dzieła sztuki,
  • zbiory kolekcjonerskie,
  • antyki,
  • żywność, alkohol, papierosy.

Wszystkie zdarzenia skutkujące zniszczeniem, uszkodzeniem lub utratą bagażu podróżnego, a także wyłączenia odpowiedzialności są wyszczególnione w Ogólnych Warunkach Ubezpieczenia (OWU), warto dokładnie zapoznać się z tym dokumentem, przed wyborem konkretnej polisy turystycznej.

Ubezpieczenie bagażu w podróży – obowiązki ubezpieczonego

Warto mieć świadomość, że ubezpieczenie bagażu podróżnego będzie obowiązywać tylko wówczas, gdy przykładowo zgłosimy niezwłocznie kradzież walizek na policji i zachowamy protokół potwierdzający przyjęcie zgłoszenia z wyszczególnieniem utraconych przedmiotów oraz ich wartością. W zależności od okoliczności, o przykrej sytuacji należy poinformować też przewoźnika, kierownika hotelu, w którym jesteśmy zakwaterowani i ubezpieczyciela. Każde zdarzenie musi być zgłoszone i udokumentowane – zarówno w przypadku utraty, zniszczenia lub uszkodzenia kufra, torby, plecaka czy walizki podróżnej, należy dobrze zabezpieczyć dowody zaistnienia szkody. Ubezpieczony ma obowiązek odpowiednio strzec swoje mienie, co to oznacza? Pomieszczenia, w których przechowujemy walizki, torby i innego rodzaju bagaże, muszą być zabezpieczone, tj. zamknięte na klucz. W przypadku pozostawienia rzeczy w zamkniętym bagażniku samochodowym – dodatkowo pojazd musi być zaparkowany na parkingu strzeżonym! Tak więc, chcąc otrzymać rekompensatę od towarzystwa ubezpieczeniowego w razie przykrej sytuacji utraty, kradzieży lub zniszczenia mienia – musimy najpierw zadbać o swój bagaż.

Ile kosztuje ubezpieczenie bagażu podróżnego?

Ubezpieczenie bagażu jest standardowym elementem ubezpieczenia turystycznego. W zależności od wariantu i kierunku wyjazdu cena polisy podróżnej z ochroną bagażu może wynieść od kilku do kilkudziesięciu złotych za dzień. Nie jest to duży wydatek, biorąc pod uwagę ryzyko utraty potrzebnych i wartościowych dla nas rzeczy.

Ubezpieczenie bagażu w podróży oferuje turystom rekompensatę w przypadku kradzieży, utraty czy zniszczenia bagażu. Dobrze skonstruowana polisa pomoże nam, gdy zostaniemy pozbawieni praktycznych i cennych dla nas przedmiotów. Chcąc uniknąć tego typu przykrych zdarzeń, pamiętajmy o zachowaniu wszelkich środków bezpieczeństwa podczas podróży – nigdy nie zostawiajmy bagażu pod opieką przypadkowych osób i zawsze przechowujmy ekwipunek w zamkniętych pomieszczeniach, przechowalniach i pojazdach. 

Już od Już od 4,62 zł/dzień
Potrzebujesz ubezpieczenia podróży?
Oblicz składkę
Magdalena Oszczak - autor artykułu to Menedżer Zespołu Ubezpieczeń Turystycznych w Departamencie Rozwoju Produktów i Procesów w UNIQA
Magdalena Oszczak
Dyrektor Działu Ubezpieczeń Turystycznych w UNIQA TU S.A.

Ukończyła Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego oraz Podyplomowe Studnia w Katedrze Ubezpieczeń Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie. Od ponad 20 lat związana jest z rynkiem ubezpieczeń turystycznych. Początki swojego doświadczenia zdobywała w Towarzystwie Ubezpieczeń Gerling Polska na stanowisku Głównego Specjalisty, następnie z Towarzystwie Ubezpieczeń Signal Iduna S.A. na stanowisku Zastępcy Dyrektora Departamentu Ubezpieczeń Turystycznych i Osobowych. Od 2009 w AXA TUiR S.A. na stanowisku Menedżera odpowiedzialnego za produkt i ocenę ryzyka. Obecnie Dyrektor Działu Ubezpieczeń Turystycznych UNIQA TU S.A. i odpowiada za sprzedaż, tworzenie produkt, ocenę ryzyka, rozwój sieci sprzedaży, relację z Polską Izbą Turystyki, uczestniczy również w komisji PIU dotyczącej ubezpieczeń turystycznych i gwarancji turystycznych. Bierze czynny udział w szkoleniach dla sieci agentów, Biur Podroży, spotkaniach branżowych, publikuje w prasie branżowej.

Udostępnij poradę

Te porady mogą Cię zainteresować
paszport

Jak postępować w przypadku kradzieży dokumentów w Polsce i za granicą? Co zrobić w przypadku kradzieży dowodu osobistego?

Utrata dokumentów za granicą czy też w Polsce to zaskakująca i stresująca sytuacja, która może być przyczyną wielu problemów. Co zrobić w razie kradzieży dowodu osobistego, paszportu czy karty kredytowej podczas zagranicznego wyjazdu lub urlopu w kraju? Jakie kroki podjąć? Gdzie zgłosić kradzież dokumentów i jak uniknąć tego typu przykrych zdarzeń w przyszłości?

Czytaj dalej
Polecany

Już od 4,62 zł /dzień!

Ubezpieczenie
podróży

Zgłoś sprawę
online
Odnów polisę