Bezpieczny odstęp między pojazdami na drodze - jazda na "zderzaku" w prawie o ruchu drogowym
Zachowanie bezpiecznej odległości pomiędzy pojazdami jest jednym z podstawowych wytycznych w przepisach Prawa drogowego. Dostosowanie się do niego pozwala na zminimalizowanie ryzyka wystąpienia kolizji lub wypadku drogowego. Bezpieczny odstęp uzależniony jest m.in. od warunków atmosferycznych oraz stanu nawierzchni. Jaki powinieneś zachować?
Bezpieczny odstęp między pojazdami w przepisach ruchu drogowego
Zgodnie z zasadami Kodeksu Drogowego kierowcy są zobowiązani do utrzymywania bezpiecznego odstępu pomiędzy pojazdami tak, aby w razie nagłego hamowania lub zatrzymania się poprzedzającego auta móc uniknąć zderzenia. O tym, ile powinna wynosić bezpieczna odległość i jak ją zachować - radzi Andrzej Grzegorczyk, Wiceprezes Zarządu Stowarzyszenia Partnerstwo dla Bezpieczeństwa Drogowego.
Zachowanie właściwego odstępu pomiędzy pojazdami jest jednym z istotnych czynników wpływających na bezpieczeństwo ruchu drogowego. Obowiązek ten nakłada na każdego z kierowców ustawa prawo o ruchu drogowym stanowiąc, że jest on konieczny dla uniknięcia zderzenia w razie hamowania lub zatrzymania się poprzedzającego pojazdu. Odstęp ten jest zależny od:
- prędkości pojazdów: przyjmuje się, że winien on wynosić około połowy prędkości w metrach (podobnie jak we Francji i Niemczech),
- stanu i jakości hamulców oraz ogumienia w pojazdach,
- stanu nawierzchni,
- warunków atmosferycznych (opady śniegu, deszczu, występowania mgły, oblodzenie nawierzchni),
- charakteru pojazdu (osobowy, ciężarowy, ciągnik siodłowy z naczepą, pojazdy szczególnie długie i ciężkie).
Przy występowaniu złego stanu nawierzchni i/ lub niekorzystnych warunków atmosferycznych dystans między pojazdami należy zwiększyć adekwatnie do zagrożenia. W koniecznych przypadkach, według własnej oceny, należy dać się wyprzedzić innym samochodom. Wymaga to od kierowców wiedzy i doświadczenia.
Czym grozi utrzymywanie zbyt małej odległości między pojazdami?
Negatywny wpływ na bezpieczeństwo ruchu zbyt małego odstępu między pojazdami jest tematem szczegółowych kontroli głównie na drogach Francji i Niemiec. Karą za to wykroczenie jest w tych krajach mandat w wysokości do 400 Euro, a dodatkowo we Francji w przypadku ”recydywy” kara ta szybko rośnie. Można też na pół roku stracić prawo jazdy lub trafić do więzienia. Do pomiaru odległości pomiędzy pojazdami wykorzystuje się głównie takie same urządzenia co do weryfikacji dopuszczalnej prędkości (wideorejestratory), których np. we Francji jest ponad 3 000.
W Polsce przepisy Kodeksu drogowego definiują minimalne odległości pomiędzy pojazdami w tunelach o długości większej od 500 m (50 lub 80 m w zależności od typu pojazdu) oraz obowiązek zachowania odpowiedniego odstępu pomiędzy samochodami ciężarowymi, umożliwiającego ich wyprzedzenie przez auta osobowe na drogach zamiejskich jednojezdniowych - dwukierunkowych (luki, w którą może wjechać wyprzedzający pojazd).
Od 1 czerwca 2021 roku obowiązują zmienione przepisy ustawy Prawo o ruchu drogowym. Art. 19 pkt. 3a stanowi, że kierujący pojazdem podczas przejazdu autostradą i drogą ekspresową jest obowiązany zachować minimalny odstęp między autem, którym kieruje, a samochodem jadącym przed nim na tym samym pasie ruchu. Odstęp ten nie powinien być mniejszy niż połowa liczby określającej prędkość pojazdu, którym porusza się kierujący, wyrażonej w kilometrach na godzinę. Jeśli więc jedzie z prędkością 100 km na godzinę, odstęp ma wynosić co najmniej 50 m. W zależności od tego, jakie ograniczenia prędkości występują na danej drodze, inną odległość kierowca powinien zachować względem poprzedzającego auta.
Jeśli jeździsz na tak zwany zderzak, nie trudno o wypadek, z którego szkody u poszkodowanych będą likwidowane z Twojego OC, a w Twoim pojeździe - ewentualnie z wykupionego AC. Kalkulator takiego ubezpieczenia w kolejnym okresie ubezpieczeniowym może w związku z Twoją niefrasobliwością przy utrzymywaniu bezpiecznego odległości od innych uczestników ruchu drogowego naliczyć Ci zwyżkę na autocasco.
Jazda na "zderzaku" to norma w Polsce - czym grozi brak bezpiecznego odstępu między autami?
Niestety, z obserwacji i statystycznych badań wynika, że szczególnie w miastach lubimy jeździć „na zderzaku”, czyli niebezpiecznie. Skutkuje to w dużej mierze wielką liczbą kolizji. Mimo że służby policyjne rejestrują około 300 000 kolizji rocznie, to realnie ocenia się ich liczbę na około 1 milion, licząc te nierejestrowane i te zgłaszane do firm i towarzystw ubezpieczeniowych. Trudno określić, z braku badań, ale szacuje się, że ponad 30% z tych kolizji to najechania na tył poprzedzającego pojazdu.
Jak dokonywany jest pomiar odległości między pojazdami?
Policja i inne służby nie mają odpowiednich narzędzi służących do pomiaru odległości między samochodami. Dlatego funkcjonariusze wykorzystują do tego celu głównie urządzenia do pomiaru dopuszczalnej prędkości, czyli radary i fotoradary.
Jak zachować odpowiedni odstęp pomiędzy samochodami na autostradzie i drodze szybkiego ruchu?
Warto podkreślić i kontynuować działania instytucji pozarządowych, jak również firm prowadzących działania promujące bezpieczne zachowania, w tym upowszechniające wiedzę na temat skutków zbyt małych odstępów między pojazdami i niebezpieczeństw z tym związanych. Jednym z widocznych efektów tych akcji są naklejki o treściach i / lub rysunkach „zachowaj odstęp”.
Zaczynając od edukacji motoryzacyjnej „od przedszkola do późnego wieku”, stałej promocji zmian postaw i zachowań w ruchu drogowym, a także wzrostu świadomości o nieuchronności kary, zależeć będzie dalszy spadek liczby wypadków i ich skutków na polskich drogach. Wymaga to również zaangażowania instytucji i firm mogących swoimi działaniami i autorytetem przyspieszyć elementy procesu ograniczenia ofiar. Kroki te powinny wpłynąć również na wzrost świadomości społecznej wszystkich użytkowników dróg.
Zaczynając od edukacji motoryzacyjnej „od przedszkola do późnego wieku”, stałej promocji zmian postaw i zachowań w ruchu drogowym, a także wzrostu świadomości o nieuchronności kary, zależeć będzie dalszy spadek liczby wypadków i ich skutków na polskich drogach. Wymaga to również zaangażowania instytucji i firm mogących swoimi działaniami i autorytetem przyspieszyć elementy procesu ograniczenia ofiar na drogach. Działania te powinny wpłynąć również na wzrost świadomości społecznej wszystkich użytkowników dróg.